”Jag är rik”

augusti 12, 2008 at 12:21 e m (Mediakommentar) (, , )

Eller, förmodligen inte. Om man inte skall utgå från en något vidare måttstock där mitt kapital och min levnadsstandard jämförs med den globala normen, i vilket fall jag är snuskigt rik och har det äckligt bra.

Vilket jag förtjänar vid det här laget, tro inte annat.

Men det var inte det jag skulle prata om. Istället vill jag ta upp det här.

I ett rent genidrag lade Armin Heinrich upp en helt poänglös liten applikation till iPhone. En ikon och en skärmsläckare som bara signalerar till ägaren ”jag hade råd att betala 999.99 USD för den här. Jag har så mycket pengar att jag inte klarar av att torka mig i röven med alla pengar jag har utan jag måste hitta nya innovativa sätt att spendera dem”.

Denna sålde han på apples iPhone store (eller vad fan det nu heter) med följande innehållsförteckning:

The red icon on your iPhone or iPod touch always reminds you (and others when you show it to them) that you were able to afford this.
It’s a work of art with no hidden function at all.

Det kommer en poäng snart, oroa dig inte.

Tänk folks irritation när de plöstligt inser att de har blivit blåsta av sin egen fåfänga. Då får man reaktioner som den här:

En fåne och hans tusen dollar tog kort tid på sig att skiljas åt tydligen. Armin Heinrich kunde inte ha marknadsfört sig tydligare och folk som lider av bristande impulskontroll borde inte få ha one click buy tillgängligt på sina datorer.

Tack till Geek Tragedy för att uppmärksamma mig på det här klockrena exemplet på ekonomisk socialdarwinism.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

