Glenn Hysén

augusti 1, 2007 at 10:29 f m (Mediakommentar)

Även om det bär emot, så känns det på tiden att säga något till Glenn Hyséns försvar. Klart att han har taskig impulskontroll om han går och dänger till folk sådär, men oavsett vem det är och oavsett vem jag är så vill jag deklarera mitt skrev som fredad plats. Om du inte har min uttryckliga tillåtelse så kommer varje överträdelse av denna fredning ha konsekvenser.

Jag skulle inte vilja bli grovt sexuellt antastad inne på toaletten av någon. Oavsett kön. Och om jag skall vara ärlig så tror jag att detta är en regel som vi kan applicera på alla. Tror inte ens att homosexuella skulle uppskatta oprovocerat skrevtafsande, därmed är hela debatten som föregått Glenn Hyséns invigningstalande på Pride-festivalen helt meningslös. Samla en tillräckligt stor grupp med människor som glatt säger: ”Ja, snälla ta mig utan förvarning på paketet medan jag pissar på en offentlig toalett.” och du kanske har ett case. Men att vilja freda sig själv från obehagliga situationer kan knappast ses som hetronormativt och i de homokretsar jag känner till är fortfarande handslaget, kramen eller kindpussen de accepterade formen av kontaktinitiering.

Kommentera

