Kanelbullens dag

oktober 4, 2007 at 12:23 e m (Hälsoläge) (, , , )

Visst, visst. Det kan tyckas naivt att glatt gå på en så genomkomersiell högtid. Dessutom rent ut sagt korkat att smälla i sig en sån fulkomlig bomb av allt som inte är bra för dig enligt Atkins. Men jag gillar kanelbullar. Jag hade gärna ätit en till, eller bakat egna och frossat i.

Precis som allt annat handlar det om att vara måttlig i ett längre perspektiv. Du kan inte dricka din egen vikt i öl varje dag, men om du gör det en gång då och då så är det faktiskt okej. Du kan inte moffa i dig en 400 grams chokladkaka om dagen, men en om året kan ingen lasta dig för.

Jag tror det är problemet med de flesta dieter. De förutsätter att man har så dålig kontroll över sig själv att minsta snedsteg kommer leda över stupet. Men det enda en sån inställning leder till är att man verkligen vill synda. Och för att ta en religiös liknelse, om man är dömd till helvetet för att frossa en endaste gång kan man lika gärna ge in för avund, högmod och alla de andra också.

Hemligheten med att gå ner i vikt är fortfarande den samma, ät mindre träna mer. Och om vi ska vara riktigt ärliga (trots att detta är en blogg och par definition förljugen) så är det viktigare att träna mer än att äta mindre. Om jag nu bara får lite diciplin i kroppen och släpar mig till gymet snart så kan jag låtsas som att jag inte åt den där kanelbullen. (som för övrigt var någon form av knut och inte som jag hade önskat en snurra, vad är det med bagare nuförtiden… aldrig kan de göra det enkla och självklara)

Kommentera

