Norsk höst

oktober 16, 2007 at 9:10 f m (Kultur: Ljudlig) (, , )

Äntligen fick CDON tummen ur och skeppade Carheart med norska Virus. Bara en tre-fyra veckor efter beställning och två veckor det glädjande beskeded att Carl-Michael Eide (Czral) och hans trupper håller på med en uppföljare.

Så nu sitter jag med de stora hörlurarna och stänger ute resten av arbetsplatsen med norskt avant-garde.  Musikaliskt sett så tycker jag nog bättre om Czrals tidigare projekt Ved Buens Ende, men det vore lögn att påstå att Virus inte svänger skönt. Den vilda blandningen av stilar och rytmer gör Carheart till en lysande platta. Bristen på variation i sången är kanske det svagaste, på samma sätt som var markant i Ved Buens Ende och även kanske i Arcturus katalog. Men det är något som jag länge känt i samband med att dödsmetallare och blackmetallare gör utflykter utanför Growlträsk. Till exempel så låter ju alla sångar med Katatonia (som jag visserligen avgudar) nästan på pricken lika vid en hastig genomlyssning.

Hur som helst, Carheart är en fantastisk platta som jag rekommenderar varmt till alla som vill ha något annorlunda att krypa upp i soffan med tekopp till.

När uppföljaren kommer (Jester Records verkar inte vilja tala om när) så kommer jag garanterat att köpa den med.

Kommentera

