Äntligen Radiohead

oktober 25, 2007 at 10:21 f m (Kultur: Ljudlig)

Kanske lite väl sent, plattan In Rainbows har ju funnits ute sedan 10:e oktober, men dels var jag lite för snål för att spendera flis innan löning och dels är jag inte världens största Radioheadfan direkt. Men till sist släpade jag mig in på http://www.inrainbows.com och pyntade fem engelska pund för plattan.

Det är rent principiellt viktigt att göra när en stor artist som Radiohed helt plötsligt ger sig in på alternativa distributionssystem och  betalningsmodeller. Visst, siter som magnatune.com kan hålla på och göra det hur länge som helst med garageband, men det kommer inte bli någon förändring förrän de stora banden visar att det är hållbart.

Givetvis är det bättre med en samlad butik för musiken som magnatune än att man ska in på en ny hemsida för varje band, men det är bara en fråga om att driva igenom det här paradigmskiftet. Förhoppningsvis får vi se något liknande när Nine Inch Nails släpper sin nästa platta och förhoppningsvis tjänar både Raidiohead och NIN tillräckligt mycket på det att de etablerade artisterna kan sträcka ett fett långfinger åt skivbolagen och deras urusla kontrakt. Det är dags att ändra på sättet vi handlar musik, och det är dags att göra det nu.

Köp In Rainbows du med, det är inte bara en principhandling, det är en rätt så bra platta också.

1 kommentar

  1. Jarno said,

    Jag tycker då att den är finfin jag. Thom är grym!

Kommentera

