Ett tips som gör din dator snabbare

december 22, 2007 at 12:44 f m (Mediakommentar) (, , )

I samma anda som kvällspressen tänkte jag ta fram ett tips som gör din surfupplevelse så mycket behagligare och som får din dator att verka så mycket snabbare.

Steg ett är att ladda ner Firefox, jag vet att det är en ohygglig minnestjuv som bara älskar att läcka ut allt tillgängligt RAM i ett stort svart hål någonstans… men det är bland det bästa du har på marknaden just nu ändå. Och det har den enorma fördelen att det inte är Internet Explorer.

Steg två är att googla på ”adblock” och ladda hem det tillägsprogrammet till  Firefox.

Nu kan du gå in på en av de där sidorna som tidigare fick din processor att gå upp i 100% aktivitet och dessutom låste dig vid en slött laddande flik så du inte kan kolla någon annan websida medan du väntar på att den senaste nyheten om Idol-Kurres Carola-skandal eller liknande smaskighet (ja jag talar om kvällspressen) klicka så på den lilla Adblock-texten nere i högra hörnet på din webbläsare.

Nu kan du blocka alla annonser genom att välja de URL:er som innehåller ordet ”ad” i sig (det finns en hel del extra URL-er du kan blockera om du vill, i princip allt som inte är webbsidans eget (utom om det är typ ad.aftonpressen.nu) men du får prova dig fram). Kom ihåg att det är bättre att radera lite ur den markerade URL:en och blockera hela domänen istället för att bara blockera en specifik annons.

Så, varför berättar jag det här?

Egentligen så tycker jag att kvällspressens webbsidor har all rätt till sina annonser, de finansierar sidan och gör att det finns jobb att få till de stackare som gick mina kurser i webbjournalistik. (och i teorin också för mig, men jag har liksom gett upp det spåret)

Problemet är bara att allt det tydligen inte räckte med blinkande giffar, de var irriterande nog. Men nu ska det vara Flash och Javascript och fan och hans moster. Och det räcker för att sänka även den mest kraftfulla dator till ett slösegt härk. Det duger inte. Hur skulle du reagera på de traditionella tidningsannonserna om de fick tidningen att väga ett par kilo mer och gjorde att varje bläddring du genomförde gick i ultrarapid?

Så, väck med annonser och låt reklammakarna hitta ett sätt att nå ut som inte påverkar konsumenten negativt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: