Aftonbladets förtroendekris

januari 3, 2008 at 6:54 e m (Mediakommentar) (, )

Dagens Media

Två saker är värda uppmärksamhet i den här berättelsen:
Den ena är det faktum att Aftonbladet uppenbarligen saknar IT-säkerhetspolicy eller totalt skiter i den, den andra är att journalister är så in i helvete slarviga och respektlösa inför IT. (Jag har undervisat journalister i IT-relaterade ämnen (basal HTML och Dreamweaver) och vet hur illa det kan vara ställt med IT-kunskaperna, men upphör än idag inte att förvånas över bristen på någon som tar itu med det ute på redaktionerna.)

Att få media har uppmärksammat fallet är visserligen värt att höja ögonbrynet för, men förmodligen naturligt eftersom uppmärksamhet är vad de som iscensatt attacken tydligen törstar så desperat efter och därför . Dessutom kan jag tänka mig att de flesta svenska medier just nu orkestrerar en extensiv överhalning av IT-policyn.

Visst, jag förstår att folk är lata och inte har lösenord som består av de tjugofjärde till trettioandra oktetterna i pi eller trettio rader långa strängar av mixade konsonater och specialtecken i blandat gemener och versaler, men bara för att jag är lat och har samma lösenord på en tre-fyra forum och på facebook så betyder det inte att jag har samma inloggning till min jobbmail. Du kan hacka mitt wordpresskonto hur du vill, du kommer ändå aldrig in på min jobbmail (eller på min internetbank för den delen)

Och det är här det uppseendeväckande ligger. Jag förstår att du vill ha lätta och okomplicerade lösenord i din vardag. Och det finns många ställen där du inte behöver mer. Men man måste klara av att skilja ut dessa ställen från de där du hanterar känslig information eller där skada kan uppstå. Du kan som journalist inte ha ett enkelt okomplicerat lösenord där du kan nå källskyddad information. Berättar jag det uppenbara? Tydligen inte, det verkar som om minst en stor svensk dagstidning missat det. Även om jag förmodar att det blir ändring på den punkten i framtiden, vilket är bra.

Skadan som gjorts på förtroendet för källskyddet och svensk journalistik är avsevärd, men ära den som äras bör, detta är inte något som ”VFH/AUH” åstadkommit, den här röran är dessvärre Aftonbladets egen.

Kommentera

