På tal om tjuverier

februari 23, 2008 at 4:31 e m (fildelning, Kultur: Ljudlig, Mediakommentar) (, , )

Dagens Nyheter hade en rolig notis idag. På tal om vad jag har diskuterat tidigare, vem det är som är bäst på att stjäla från artisterna. Skivbolagens tid är ute, varför skall man ha en mellanhand som behandlar både konsument och producent som skit?

Här är vad jag spår. Den första som lyckas få över ett tiotal stora artister till en site som Magnatunes kommer att vinna.

Jag gillar att köpa CD-skivor, jag ska inte sticka under stol med det. Men idag när jag var nere på Sound Pollution för att inhandla lite sköna vax som jag läst om i recensionsspalterna blev jag grymt besviken. Dismembers små plastbitar var slutsålda och Meshuggah hade inte släppts än. Det slutade med att jag köpte The Duskfall Lifetime Supply of Guilt i en gest av lojalitet med Sasse och Oshcar även om det måste vara säkert snart femton år sedan vi sågs senast. Huggligt kompetent deathtrash, men låter lite väl mycket som In Flames ändå. Om det nu skulle vara en dålig sak. Piratebay skulle kunna förse mig med både Dismember och Meshuggah, men man måste ändå försöka ta the high road ibland.

Månadens senfärdiga insikt… Helvete vad Bolt Thrower är bra… att jag aldrig kunde fatta det när det begav sig, kanske för att Realm of Chaos har så uruselt ljud och jag var ännu en göteborgssound-mes på den tiden. Det kommer ta tid att komma ikapp bara. Dessutom vill jag ha Noveau Glooming med Kvohsts band < Code >. Men den kostar 200 bagis på Amazon. Lite mycket för att ta grisen glatt i säcken. Men, men … Kvohst!

Kommentera

