Trent är så jävla smart

mars 8, 2008 at 8:43 e m (fildelning, Kultur: Ljudlig)

Ja, jag måste väl falla till föga och skriva något om det här. Det är visserligen gamla nyheter vid det här laget, men jag vill ändå passa på och kommentera. Precis rätt i tiden släpper Trent Reznor, som frigjort sig från skivbolagssystemet sin platta, med legal download på första nio låtarna direkt från Pirate Bay (tråkigt för danskarna dårå) och även det övriga materialet i Creative Commons.

I posten på Pirate Bay säger han att ”ni kommer säkert kunna ladda ner hela skivan härifrån, men det vore sjysst om ni stödde oss och köpte den från oss”. På hemsidan säljs nedladdningar, CD-skivor och ultradelux-paket. Det dyraste 300 USD-paketet sålde slut på nolltid och gav Trent en intäkt på enligt uppgift storleksordningen sjuhundrafemtiotusen dollar. Vilket är bra mycket bättre än vad han hade fått om skivbolagen skulle haft sin cut först.

Jag tror Trent går i bräschen, och jag tror knappast han kommer göra någon förlust på att ge bort musiken så här. Han kommer få in nog med pengar på fans som vill betala för sig och resten tjänar han på T-shirts och turnéer. Och utan en VD som ska fylla sin swimingpool med kaviar och champagne så kommer Trent att dra in mer pengar på den här skivan än han fått på alla sina tidigare tillsammans.

Är det nu revolutionen börjar?

2 kommentarer

  1. Stefan said,

    Jag känner mig tvungen att kommentera uppståndelsen som varit kring att Trent dragit in 750 000 dollar på deluxe varianten enbart.
    Det låter onekligen som mycket pengar så fort man hör siffran. I verkligheten finns det förstås en hel hög med kostnader också. Jag fattar det som att frakten ingår i priset, 300 dollar. Kan ha fel men jag har verkligen för mig det. Det är en tung pjäs på flera kilo detta. Det kostar att skicka tunga pjäser runt jorden. Det är en limiterad upplaga med massiva mängder högkvalitativt papper: fyra vinyler, data DVD, dubbla CD-skivor och en fet bok. Kan bara konstatera att det rimligen varit riktigt dyrt att tillverka utgåvan. Naturligtvis är det en rejäl vinst på den men knappast så rejäl som man kanske tror.

    Sen glömmer du bort en sak. Trent kan omöjligen tjäna så särskilt mycket mer på den här skivan än på någon annan eftersom priset är så otroligt lågt. Hela skivan kostar i sin nedladdningsbara form ca 30 spänn, vilket rimligen är mer men knappast så mycket mer än han tjänat på sina tidigare album. Väger man in 10 veckors studio plus mix och löner till alla medverkande plus vad det kostar att tillhandahålla bandbredd och alla procent som ska betalas till de nya aktörer som träder in istället för ”det onda skivbolaget”… så ska det till en jäkla massa nedladdningar a 30 kronor för att täcka kostnaderna..

    Jag tror att Trent tjänar på det här. Men det ska till en artist i den här storleken för att kunna leverera en så högkvalitativ produkt till ett sånt pris, utan skivbolag i ryggen. Inte så många som har råd i övrigt..

  2. aberg said,

    Förvisso. Det är sant att 750 000 dollar är bara intäkter utan att tillverkningskostnader inräknats.
    Jag var lite för glad och okritisk i min post.
    Å andra sidan… jag är fortfarande övertygad om att det är rätt väg att gå.

    Jag vet inte hur det skulle vara med frakt, så vi låter det vara osagt och höftar till med en rejäl tillverkningskostnad på 50-60% Studio, mix och medverkandes löner ingår visserligen till viss del i bolagens cut. Men då Trent spelar in i egen studio och mixar själv så *shrug*
    Hur mycket är det i kronor?

    Sen handlar det om att få upp volymerna. Om du säljer något billigt så måste du sälja mer för att tjäna pengar på det. Och det är där jag hoppas att de nya distributionsmetoderna kommer att spela in.

    Men givetvis är det inte nedladdningarna som get pengarna, det är helheten. Det är Deluxboxen och CD-boxen och CD-skivan och nedladdningarna som ger pengarna. Samt konserter och t-shirts.

Kommentera

