Min oförsonliga hårdhets sällhet

april 6, 2008 at 7:38 e m (Uncategorized) ()

En mig närstående bloggare som glatt bloggar på ett helt annat manér, ett sådant som jag ju i min programförklaring ilsket förkastat, påtalade häromdagen att jag inte får läsa hennes blogg. I den händelse att jag skulle ha illvilliga saker att säga om den.

Men det gör ju faktiskt det en smula nödvändigt för mig att kommentera. Kanske till och med att skriva något elakt om vederbörande. Men det tänker jag inte göra. Av ren självbevarelsedrift, men också på princip.

Den allra första principen för bloggande måste nämligen vara den att bloggandet sker för den bloggande. Läsaren är en skum voyeur vars behov och åsikter man inte skall förhålla sig till. Om du börjar hora för läsaren så kan du lika gärna lägga ner butiken med en gång.

Därför är egentligen presonliga dagboksbloggar en alldeles acceptabel uttrycksform. Det är bara att jag inte håller på med sånt. Men det är för att jag är en suspekt privat person som inte tycker ni har något att göra med vad jag äter till middag. (Tacos)

Att ha en behhård princip är rätt skönt. Man kan dölja många tillkortakommanden bakom en vägran att på minsta sätt vilja kompromissa. Och det fantastiska är att man uppfattas som något bättre än om man hade varit en mjäkpotta som tar andras åsiker i beaktning. Smaka på ordet ”Principfast” visst låter det bättre än ”Omedgörlig”?

Så även om jag högst privat tycker att det kan vara rätt roligt att läsa bloggar som jag offentligt förfäktar så kommer det aldrig att komma ut till den obildade menligheten (ni patrask som läser mig) eftersom det faller under det privata och därmed dryftas så lite som möjligt här i min blogg.

Hänger ni med?

Kontentan är, jag bestämmer, jag har rätt, ni kan bara kontra med att göra samma sak.

Ah… och så sa de ”ignorance is bliss”, när det ju är omedgörlighet som är den sanna friden.

Kommentera

