Here’s to the losers

april 16, 2008 at 8:50 f m (Kultur: Ljudlig) (, , )

Jag lyckades, mot alla odds, ta mig i kragen och gå själv till Debaser Slussen för att titta på Warrior Soul. Det var fanemig bra det. Warrior Soul är och förblir ett av nittiotalets allra mest underskattade rockband och det sväng som Korey Clarke och hans musiker levererade på fem album var oslagbart.

Live håller det fortfarande, även med hela bandet utbytt (och av oklar anledning ersatt med svenskar) så är Warrior Soul ett riktigt rått och röjigt partyband fulladdat med ilska över samhällets orättvisor.

The Party håller fortfarande som en av de argaste politiska låtarna någonsin, vilket måste kännas bisarrt då Korey skrev låten till George Bush den äldres regeringstid. Det enda som skiljer sig numera är att orginaltextens skuld på 3 Trillion bucks har blivit 4 Trillion…

Hur som helst, det var grymt bra och jag är väldigt nöjd, om än trött och med ringande öron och öm nacke. Jag är för gammal för att vara hårdrockare, istället borde jag lyssna på Jazz i en länstol. Förstulet knäppande med fingrarna för att markera någon extra knepig taktart och rökandes på en rak pipa.

Men än är jag inte död… så jazzen får vänta. Vill jag lägga hakan i handen och pekfingret på kinden, eftertänksamt diggande konstiga taktartsbyten så är det Meshuggah som gäller för den här grabben.

Jag lämnar er med inledningen från Warrior Souls geniala ”The Losers”, en låt som på många sätt varit mitt ledmotiv, hur sorgligt det än kan låta, genom livet.

”Have you ever wanted
To be someone you’re not

But you look into the world
And you see what you’ve got

There’s nothing there
But brains and guts

Finally open the door
And then it shuts

Look to the center
And I think you’ll find

The people that are gettin’
They are blind

You changed the channel
And there’s nothing there

You weren’t born pretty
And it isn’t fair…”

När Korey Clarke sjunger att de missanpassade är de vackraste människorna på jorden så känns det så, till skillnad från när Christina Aguillera försöker få fram samma budskap.

Kommentera

