Jamen, det här var ju inte pinsamt

april 18, 2008 at 6:09 e m (fildelning, Mediakommentar, Politik) (, , )

Expressen.se

Eller originalkällan:

Sydsvenskan.se

För hela det här fildelningsdebaclet har ju varit så bra skött hittils. Så lite extra korruption är väl inget att bry sig i? Att inte de inblandade ser hur illa det ser ut är skitsnack. De bara bryr sig inte. Att poliserna tycker det är nice att bli uppköpta kan jag förstå, en polislön är väl inte så hög. Visst, det är illa för rättssamhället och det placerar mitt förtroende för polismyndigheten på en ny, sällan skådad, lägstanivå.

Men att åklagare Håkan Roswall inte ser hur oerhört pinsamt det blir för alla inblandade är klart olustigt. Är han också köpt av antipiratmaffian? Nejdå, han tycker bara att det är naturligt att kalla en anställd på målsägarsidan som vittne, det har hänt förr…

Hoppas denne köpepolis då inte kallas i egenskap av polis och utredare utan i egenskap av anställd hos målsägaren. Eller att han inte kommer utfrågas om information som han tillskansat sig i egenskap av polis och utredare, nu när han inte är det längre utan en högst ekonomiskt beroende part i målet.

Säg efter mig:
”Jäv!” ”Jäv!” ”Jäv!”

Självklart unnar jag poliser att byta jobb, och jag unnar också antipiratbyrån och deras gelikar att köpa på sig kompetent personal. Men gör det för i helvete inte under pågående undersökning. Och ja… om inte polisens fackregler är riktigt kassa så är två månader efter avslutad undersökning lika med under pågågende undersökning. Jag vet inte hur det står till i lagens kvarter men där jag jobbar så är det tre månaders uppsägningstid vilket betyder att diskussionen måste gått något ungefär så här:

”Du verkar som en stor och stark och modig polis, som inte är rädd för att bryta lite mot lagen om du får ett soft välbetalt jobb hos oss. Vad sägs?”

Säg efter mig:
”Jäv!” ”Jäv!” ”Jäv!”

Nåväl… money talks, big money shouts. Förmodligen kommer det här inte att göra någonting. Kanske ett par indignerade artiklar från artister och författare som anser att piratlobbyn försöker slingra sig. Men media kommer inte driva något drev, de är upptagna med att propagera för nationella DNA-register (med sedvanlig förakt för den presonliga integriteten, bör tilläggas) och användandet av media som offentlig skampåle utan hänsyn till rättssäkerheten (det där sista börjar bli ett tämligen urholkat begrepp tycks det mig).

Missförstå mig rätt nu. Jag tycker att den nu häktade 42-åringen verkar som ett praktpsyko och jag önskar verkligen ett samhälle där tioåriga flickor på landsbygden inte blir strypta av förbipasserande pedofiler. Men allvarligt talat så har folks reaktioner på, och användande av, Engla-fallet sedan länge passerat det anständigas gräns. I Metros insändarspalt (ett utmärkt lackmuspapper för vad de mest enfaldiga i landet tycker) diskuteras återigen dödsstraff.

Och dödsstraff är definitivt något som kommer funka fint i kombination med avskaffandet av rättsamhället och den personliga integriteten samt införandet av justitiemord som en ny OS-gren. (Kina har redan lagt in en ansökan om att få köra det och spöstraff som uppvisningssporter i sommar förresten)

Vad fan är det för fel på er människor, är jag den enda vettiga personen kvar?

Förmodligen.

Kommentera

