Marknadsohyra

april 21, 2008 at 1:53 e m (Mediakommentar, Politik) (, , )

Äntligen blir det dyrare att bo på Öfre Östermalm än i Kalix, frustar mitt favorithögerspöke. Jag vet inte hur det är med det, men den trea på Öfre Östermalm som jag senast hade sniff på kostade trettontusen i månaden medan en dyr trerumslägenhet i centrala Kalix kostar cirka femtusen. Jag kan ärligt talat inte se att det skulle vara dyrare att bo i Kalix.

Att jag sen aldrig i hela mitt liv skulle vilja betala för att bo i Kalix, är en helt ovidkommande faktor.

Marklund refererar till Michaël Kochs utredning där förslaget är att kostnaderna för alla boendeformer skall nivelleras och gör det logiska felslutet:

Det innebär att hyrorna i de mest attraktiva områden i de stora städerna kommer att gå upp riktigt ordentligt. I glesbygd och utsatta förorter kan de komma att sjunka.

Vilket kan låta bra, om man är på marknadsliberalismens sida och har missat ett par grundläggande socioekonomiska fakta.

Det är inte en slug idé att införa en tillgång/efterfrågan-reglerad prisnivå på en produkt som som vi lider brist på. Den troliga prisutvecklingen ser ut så här:

Det blir dyrare att bo i attraktiva områden, icke attraktiva områden ligger kvar på samma prisnivå som folk vant sig vid att betala (vilket nu är billigare än de attraktiva områdena förvisso, men vinsten för de ”fattiga och utsatta” som detta förslag säger sig värna om uteblir, dessutom kommer priserna troligen börja krypa uppåt)

Varför?

Jo, för att folk måste bo. Folk måste alltid bo och därför kommer folk att betala vad det kostar att bo någonstans. Det finns inga alternativ och det vore ett brott mot de grundläggande principerna för marknadsekonomi att ta ut mindre betalt än vad folk är villiga att betala för att bo, om man inte måste.

Visst, det kanske blir billigare att bo i Kalix, det verkar visserligen inte som om Kalix bostadsmarknad är överfull av lediga lägenheter, men chansen finns. Och vad gynnar det någon? 0,7 promille av Sveriges befolkning bor i Kalix och det är inte som att kommunen har jobb för att stödja fler.

Vi måste ha bostäder där vi jobbar och jobb där vi bor. Det är inte en fri marknad. Det är raka motsatsen till en fri marknad. Alla är inte miljonsäljande succéförfattarinnor som kan arbeta varifrån de helst önskar. Kunde jag få ett jobb var jag ville så skulle jag inte bo i Stockholm, jag skulle bo i Göteborg och vara nöjd med det. Då skulle jag slippa gå ensam på hårdrockskonsert och jag skulle slippa åka tunnelbana i en timme för att komma till hälften av mina kompisar.

Att tro att man kommer bygga fler bostäder bara för att man får ta ut högre hyra är förskräckligt naivt. Vad var det första de avreglerade elbolagen gjorde? Öppnade slussportarna och dränerade vattenmagasinen såklart. Grundläggande marknadsekonomi, där med, lär oss att det är mer pengar att tjäna på att upprätthålla en prisstegrande brist än att gå in i nyproduktion, och eftersom bostadsbolagen har vinstkrav och aktieägare så vore det i princip kardinalfel av dem att slösa med aktieägarnas pengar på så vis att de byggde bort den vinstgenererande bostadssituationen.

Visst, det existerande systemet är hiskeligt orättvist mot alla unga som inte automatiskt får en bostad, men marknadshyror kommer inte att generera fler bostäder åt dem, och det är inte som att det genomsnittliga unga paret har råd att betala 15-20k SEK i månaden för en bostad ändå.

Så varför ersätta ett korrupt system som åtminsonde gynnar ett par pensionärer och en eller annan konstnär med ett korrupt system som bara gynnar fastighetsägarna? Att äga en fastighet är redan idag en av de mest avkastningsgivande investeringarna du kan göra… vem är det nu som håller på med fastighetsaffärer… känd, blond, kvinnlig, författare…

…vänta nu ett tag…

Kommentera

