Derby

april 24, 2008 at 7:27 e m (Störningar)

I den lilla norrländska järnbruksort där jag spenderade större delen av min uppväxt var Derby namnet på den utvecklingshämmade pantsamlande dvärgen med den extremt dyra mountainbiken. (I shit you not, han brukade bestämt hävda att han ägde alla tomburkar i stan… fast han var nog inte dvärg, han var bara väldigt kort)

Jag förmodar att detta färgat min syn på själva konceptet derby. Det är något debilt över det hela, särskilt när det tvunget måste utspela sig i Solna bara sjuhundra meter från min balkong. Trots underbart vårväder måste alla fönster vara stängda för att man ska slippa höra polishelikoptrarnas surrande, och hela tunnelbanan samt Solna Centrum var fullt med idioter som skanderade antingen AIK:s eller DIF:s överhöghet. För vadå? Fotboll… en sport som är lika intressant som att se gräs växa.

Jag vet att det finns folk som är övertygade om att fotboll är både konst och kultur. Människor jag skulle vilja rada upp mot väggen och skjuta får något glittrande i blicken och börjar tala om brasiliansk sambafotboll som om det vore jämförbart med att skriva romaner och symfonier. Som om inte det var nog med dumheterna där tycks denna glans gnugga av sig på vår stelbenta 5-3-2 schottisfotboll som praktiseras i det här landet. 2×45 minuter inkast från kanten och defensiva löpningar som borde kunna få vilken iakttagare som helst att somna. Till och med Baseball är roligare att se på, fan till och med Cricket är mer fartfyllt än allsvensk fotboll.

Och för denna travesti till underhållning fylls Solnas parker till bredden med folk i blå kläder vars högsta önskan tycks vara att skräna samt urinera på AIK-mark.

Nej, någon fotbollskille kommer jag aldrig att bli. Det är bara att acceptera.

1 kommentar

  1. Den du tror said,

    Tack gode Gud för det!

Kommentera

