Allvarligt talat…

juni 4, 2008 at 7:05 f m (Mediakommentar, Störningar) (, , )

Jag är hjälpligt feministisk i min inställning till jämlikhet. Jag tycker mig se strukturella problem i samhället som måste bekämpas, och jag är övertygad om att många av de skillnader vi upplever mellan män och kvinnor är kulturellt betingade snarare än biologiskt gjutna i sten.

Jag tror inte att matriarkat vore bättre. Jag tror inte att det är dags för någon fyratusenårig regim av payback. Men jämlikhet vore nice. Det vore nice om tjejer inte behövde vara rädda att gå hem ensamma om nätterna. Det vore trevligt om alla hade samma chans till jobb. Självklarheter egentligen.

Men så läser man sånt här

och plötsligt så tänker jag att tjejer helt uppenbart har någon defekt som gör att deras hjärnor fungerar sämre än mäns. Kan någon förklara detta? Kan någon bara ställa sig upp och förklara för mig varför, varför i hela fridens namn?

Vem ser på Josef Fritzl och tänker… han är nog en mysig kille som inte alls menade något illa med att låsa in sin dotter i källaren och våldta henne under 24 års tid. Att han misshandlade de prostituerade han gick till är ju säkert bara något de förtjänade. Men, jag, jag kommer att leva ett långt och lyckligt kärleksfullt liv tillsammans med lite Fritzi om jag bara får honom i min ömma vård.

Jag är emot dödstraff… men kvinnor som skickar kärleksbrev till våldtäktspsykopater borde tvångsteriliseras för mänsklighetens bästa.

Kommentera

