Flytten sänkte mig totalt

juni 20, 2008 at 8:18 f m (Mediakommentar, Ursäkter) (, , , )

Det var mer problem med att flytta infrastrukturen från vårt Oslokontor än vad jag hade tänkt mig. På fyra dygn tjänade jag in 5.75 dagar (och inte timmar som jag ursprungligen postade, tack Magnus) kompledighet, och då har jag räknat bort 16 timmar ordinarie arbetstid torsdag-fredag.

Som ni kanske kan gissa är det bakgrunden till att jag inte har kommenterat någonting här på min blogg. Inte ens det horribla (även om Liza säkert tycker allt är i sin ordning) FRA-förslaget. Sverige har skjutit sig i foten rejält den här gången, att man gör en sån här sak är säkerligen helt vanligt och i sin ordning. Men man kan inte göra den offentligt. Du kan inte tala om för folk (särskilt inte för företag) ”vi kommer lyssna på all din trafik för att se så att du inte gör något vi inte gillar”. Det kan ställa till med ohyggliga bekymmer och ekonomisk recession när företag som faktiskt värderar sina hemligheter lägger ner sina Sverigekontor.

Värt att notera i floden av kappvänderi här är till exempel folkpartisten Fredrik Malm som än en gång visar varför det är dags att sluta tala om folkpartiet som ett liberalt parti, eller ens som ett parti värt att slösa en röst på om man har vett i skallen. Om Bengt Westerberg vore död skulle ha vrida sig i sin grav till den milda grad att Stockholm skulle börja dallra.

Som jag ser det, dock, är inte den korrekta lösningen att kommunicera mindre över internet. Vi måste kväva FRA-övervakningen i sin linda. Skicka mer mer mail. Skicka flera hundra mail varje dag till alla du känner, till folk du inte känner, till riksdagsmän och -kvinnor. Se till att skriva ett par rader om bomber, terror, ekonomiska affärer och narkotika. Trigga varenda filter de har där på FRA till deras ”superdatorer” inte längre mäktar med.

2 kommentarer

  1. Magnus said,

    Du menar 5.75 dar antar jag… eller var det din tvilling bror jag såg på kontoret den helgen.

  2. aberg said,

    Ni ser! Jag är helt körd.
    Min hjärna klarar fortfarande inte av att skilja på enkla begrepp. Kan jag sjukskriva mig ett år för utbrändhet nu?

Kommentera

