Har min hörsel försämrats?

juni 26, 2008 at 10:16 f m (Hälsoläge, Kultur: Ljudlig) (, , )

Tja… det är inte någon tvekan om den saken visserligen. Men Just nu sitter jag och blästrar öronen med Morbid Angel och det ger bara inte samma elektiska shock som jag fick den första gången för sisådär 18 år sedan när Klaminder vänligt nog (efter mitt tjat då han trodde att jag inte skulle uppskatta det utan bara lyssna på det som en ploj) spelat in ett band med Carcass på ena sidan och Morbid Angel på andra.

Idag ter sig både Morbid Angel och Carcass som tämligen trallvänliga för mig. Det är svängigt och ofta inte mycket tyngre än bra thrash metal. Hur kunde jag någonsin tycka att den här sortens musik var extremt oljud? Men det var väl för att jag aldrig lyssnat på industrisynth, ni vet såna där killar med sliprondell på kundvagn och borrhammer på oljefat. (Sånt som min sambo lyssnar på).

Idag vet jag bättre, och lyssnar på värre. Tråkigt bara att mina öron har börjat ge upp och belönar en timme med <CODE> i hörlurar med två dygns konstant pipande. Visst, jämfört med en del av mina samtida (som Decortication-Pierre) så har jag klarat mig bra. Thörnqvist senior var döv på ett öra redan när vi var glin som repade i ABF:s skolbyggnad ute på lövskatan. Jag glömmer aldrig när han skulle testa medhörningen inför en spelning i Gympasalen där. Vi i Ishtar såg roat på när Pierre ber ljudkillen ratta upp medhörningen i max, lutar sig fram över monitorn och skriker i micken. Då hörde han.

Aldrig tänkte man att det kunde drabba en själv, och då repade vi ändå i samma urbota lilla repskrubb som Decortication, på samma stärkare som de hade och lika utan öronproppar.

Visst, jag saknar att spela musik, särskilt att spela på scen inför publik, men förmodligen är det tur att jag inte fortsatte på den inslagna vägen. Det är illa nog att vara halvdöv och ibland bara se textremsan på TV:n när någon skall viska något otäckt i CSI. Att vara helt körd vore deprimerande.

Visst, det är korkat av mig att lyssna på Death och Black med den hörsel jag har. Och alternativ finnes. Jag kan ju börja lyssna uteslutande på Sofie Zelmani och Rebecka Thörnqvist. Men gud vad trist det vore. Jag gillar visserligen bägge sångerskorna skarpt (även om Zelmani skulle behöva lite mer intensitet i sin svala approach) men att leva i en värld utan dubbelkaggar, blastbeats och fradgande män som vrålar ”SAAAATAN!” vem fan skulle klara sånt?

2 kommentarer

  1. Jarno said,

    ”Trash metal? Vad är det för skräp?” – random rockersnubbe.

    Men jag trodde att du visste bättre. ;)

  2. aberg said,

    Fuck you språkfacist!
    :P

    Ändrat.

Kommentera

