Det finns hopp om livet

juli 29, 2008 at 6:27 e m (Mediakommentar, Störningar) (, , )

Precis när jag klagar om att det inte finns något att blogga om så kläcker GT:s Mats Wångersjö ur sig en sån här pärla. Det är ju trevligt att han tänker på läsekretsen i regionen, men han missar det mest grundläggande i ämnet. Behöver vi Dalslänningar? Eller Värmlänningar och Jämtar för den delen?

Dalsland är 50000 personer fördelade på 3800 kvadratkilometer (eller ungefär tre normalstora vargrevir). Ungefär en fjärdedel av marken är odlingsbar. Resten är skog, två resurser vi faktiskt inte lider någon större brist på i landet, särskilt som den dalsländska marken inte är känd för sin höga produktivitet. Det är sällan någon säger ”Dalsland, Sveriges kornbod.” eller ens ”Dalsland, Sveriges potatiskällare.”

De som bor kvar i den döende avfolkningsbygd som kallas Dalsland är folk som vill ha ”närheten till naturen” eller ”bo där min släkt alltid bott”. Men de vill inte betala priset. Priset för att bo kvar i de vargtäta landskapen är varg. Du måste vara försiktigare med din boskap helt enkelt. På den gamla goda tiden så gick man pass för att se till att Gråben inte nappade åt sig ett par får. Idag däremot så skall du kunna lämna fåren åt sitt öde medan du går in och skriver arga brev till Bryssel för att få upp trädesbidraget för om vargen äter dina djur är det inte ditt fel, det är vargens.

Fuck that. Lär er lite jävla ansvar. Passa era kor, era får, era hundjävlar och era äckliga små skogslevande ungar så behöver ni inte frukta ulven. Gillar ni inte läget så finns det gott om utrymme här i betongförorterna. Flytta någonstans där ni inte behöver leva i skräck vetja. Det är inte som att vi kommer sakna det dalsländska jordbruket om det upphör. Vi kommer inte sakna Ucklum (som för övrigt ligger i Västra Götaland, jag vet), Bengtsfors eller Åmål om orterna avfolkas helt och blir till tummelplatser för skogens djur.

Jag förstår om ni inte vill flytta till Stockholm, tro mig om jag slapp skulle jag vara glad som en gris i dynga. Men det var ingen som kampanjade för att att se till att jag skulle kunna bo och verka där jag ville. När verkligheten gjorde sig påmind så var det bara att lämna orten och skaffa sig en riktig utkomst.

Mats Wångersjö är bekymrad om att skogens djur försvinner när vargen kommer in i bilden:

En gång minns jag hur vi räknade in 72 rådjur och 22 älgar på en halvtimme. Och när vi kom hem till torpet stod det ytterligare sex älgar på åkern utanför huset.

Så den del av vår vargstam på 200 individer (spridda över främst Värmland, Dalsland, Härjedalen och Jämtland) som har sitt revir vid Wångersjös stuga har ensamma ätit upp 28 älgar? Borde inte en del av skulden gå till de tjuvjagande grannarna? Kanske merparten? Vargen dödar inte mer än den behöver för att äta, och storleken på rovdjurspopulationen är intimt knuten till den på bytesdjurspopulationen.

Jägare, däremot, skäms om de inte kommer hem och fyller frysen med älgkött. Om det är ont om älg på grund av att vargen rivit ett par i jakträttsområdet så skjuter man ändå av det antal man har licens på. Det handlar ju om hur många djur som får skjutas, inte hur många som är tänkta att finnas kvar i området.

Jag väljer vargen över Dalslänningen varje gång. Av den enkla orsaken att vi inte behöver skjuta av Dalslänningar för att lösa problemet. (om de inte aktivt motsätter sig omflyttningarna förstås, men det vore av historiska skäl olyckligt att börja skjuta av dem till och med då)

Edit:
Att läsa debattinläggen under Wångersjös artikel är underhållande i sig. Det ger ett intryck av bildningsnivån i varghatarsverige. Vad sägs om denna epistel (mina försök till att göra det läsligt i rött):

Ni varg_älskare har ni sett hur en ståtlig älg blir taget av vargar eller hur en rådjurs_get skriker sin dödsångest när hon blir tagen av ett lodjur, som bara dödar henne och sen sticker? rådjurs_mamman får ofta sätta livet till för att rädda sina kid, som blir tagna sen ändå. (F)fast (då är det) oftast då är det räven som är framme,. (H)hon (i det här fallet syftandes på räven tycks det mig) räddade do(e)m en liten stund i alla fall. (F)fast det (”är” eller ”så”) klart, dom (de) är ju för små (för att) kan inte fixa mat (själva) och det är ju också väldigt synd eller? Jag är (j)Jägare, en naturälskare och verkligen mer djurälskare än ni som skriver så illa om oss. (S)skaffa er något intresse i stället. (V)väx upp, lär er fiska eller nåt?

Säg efter mig: ”Skiljetecken är inte min fiende och behöver inte behandlas som något otäckt och exotiskt.”
Dessutom: ‘lr’ är inte en godkänd förkortning för ett ord som för övrigt bara är tre bokstäver längre och används så sällan i en läslig text att det inte behöver förkortas för att spara in ansträngingen att trycka på tangenterna.

Den här var också fin. (Jag var faktiskt tvungen att dubbelkolla så att det inte var samma person som skrivit bägge inläggen, eftersom det hade varit lite väl tasktigt att ge sig på, men det var två olika användarnamn):

Vi (j)Jägare gör inte person_angrepp på er djurens vänner(Här har vi ett ypperligt tillfälle att lära oss använda citattecken – eller ”dubbelfnutt” som de obildade säger – för att förstärka en ironiserande effekt, så ta tillfället i akt och lär dig.), eller vad ni nu kallar er, i alla fall. (M)men ni betong_barn verkar inte ha mycket vett. (L)lär er tänka och lyssna på människor som vistas ute i naturen och bryr sig om djuren innan ni säger nåt. (D)det är inte roligt att se vargen lust_mörda djur efter djur och lämna liken., och exempel (Här tycks ett längre utlägg om grundläggande meningsbyggnad vara på sin plats. Du skall helst inte börja en mening eller ett stycke efter ett komma – den där lustiga krummeluren du använder istället för punkt – med ”och” , även om undantag förekommer. ”och exempel Det” är ett så obegripligt sammanhang att det för övrigt inte ens går att rätta. Jag gör en stillistiskt liknande lösning som den jag tror skribenten tänkt sig.) (Dessutom:) (d)Det finns barn_familjer uppe i Dalarna som inte vågar skicka i väg sina barn till skolan ensamma (av rädsla) för (b)Björnen (Om det inte gäller en uteliggare eller annan särling som har smeknamnet ”Björnen” så finns inget försvar för användandet av versal här.). (D)det är allt en konstig värd ni lever i djurens vänner(Vår vän den ironiska ”dubbelfnutten” kan användas här också.), som ni nu kallar er. (O)ok, själv tycker jag det verkar som en sekt som hjärntvättar folk. Nä nu ska ja fiska ha D gött (Talspråkligt och dialektalt i samma mening samt det oförlåtliga användandet av ett versalt ”D” helt fristående i meningen istället för att skriva ”det”, eller ”de” om man skall vara dialektal. Korrekta alternativ vore ”Nej, nu skall jag fiska. Ha det så gott” eller ”Nej nu ska jag fiska, ha de gôtt”.)

Ett par grejer att tänka på bara, eftersom bägge skribenterna gör fel på det:
”Jägare” meriterar inte en versal begynnelsebokstav i svenska språket. Lika lite som ”Nätverkstekniker”, ”Journalister” eller ”Poliser”. Det spelar ingen roll om du tycker att jägare är viktiga och utför en samhällsviktig funktion, det är lik förbannat gemen begynnelsebokstav.

”Eller” är ett ord. Bastarden ”lr” är en styggelse utan motstycke. Det är att göra mot svenska språket vad österrikare gör mot sina barn.

Om du inte klarar av att veta när du skall särskriva eller inte: När du skriver en text, läs den högt för dig själv. På alla ställen där du inte gör en paus mellan orden skall du ta bort mellanslaget.

När jag postade den här texten läste jag dessutom igenom den en extra gång för att rensa bort lite pinsamma felstavningar och konstiga syftningar. Ni vet, sånt som kan hända den bästa men också kan avhjälpas innan pinsamheten är ett faktum bara man tänker sig för. Det kan fortfarande hända att jag har fel i texten, ingen är perfekt, men i jämförelse med de två inlägg jag citerar…

1 kommentar

  1. Nytt år, nya tag « Harald Åberg said,

    […] har allt för få vargar och allt för många obygdsbor med gevär i det här landet, vilket jag ju påtalat […]

Kommentera

