Helsinki baby

augusti 7, 2008 at 3:16 e m (Resor) (, , )

Nyss hemkommen från minisemester i vårt östra grannlands huvudstad kan jag bara konstatera att jag blir förälskad i varje ny stad jag kommer till. Först var det Haag, som jag bara spenderade någon timme i men ändå längtar efter att få besöka igen. Sen kom Oslo, en sällsamt livaktig stad för att ligga så nära Sverige. Men kronan på verket, våra bröder och systrar i väster får ursäkta, är ändå hittils Helsingfors.

Tog en kryssning dit med min sambo och bara ett par dagar innan så kom jag på att min gamle kompis Ingo ju faktiskt bodde där nu. Sagt och gjort, med Facebooks hjälp så fixade jag oss en privat guide som tog oss runt i staden och visade pubar och sevärdheter. I Helsingfors är dessa bägge ibland samma sak, som den röda Koff-spårvagnen där du får sitta på spårvagnstur runt Helsingfors och dricka öl (de tar inte kreditkort dock och biljetten kostar 8.50 Euro så det fick bli nästa gång). Eller Finlands förmodligen högsta skybar, café ateljé högst upp i hotell Tuorni (tornet), ett väldigt charmigt hotel i Art Deco-stil. Till och med toaletterna hade häpnadsväckande utsikt. Allra mest sevärdhet i pub måste dock Aki Kaurismäkiägda Bar Mockba vara. En nedgången sovjetpub med sliten inredning och surmulen personal, enligt Ingo då och då hemvist för gråtsupande begravningssällskap. Frågar du efter drinkar fnyser de åt dig. Här dricker du Vodka, Öl eller om du är lite fin i kanten tjeckiska pepparkaksspriten Becherovka. (Som jag dricker på bilden)

Hur som helst, Helsingfors är staden för ostalgi. Det finns inte mindre än sju ryska resturanger, vår ciceron guidade oss till trivsamma troika på Calloniukatu där vi åt hiskeligt god rysk mat (även om jag med viss förvåning såg att menyn saknade både björn och kyckling Kiev som ju annars får anses som de maträtter folk tänker på när de tänker på ryssland.

Vi hann inte med ett besök på Redneckresturangen Zetor och dessvärre var vi för trötta efter en horribel överfart med färjan för att riktigt orka göra nattlivet. Annars finns ett hårdrocksställe vid namn On the Rocks som tydligen kommer med varma rekommendationer.

Men Helsingfors är inte bara sprit och ostalgi. Karl Fazers kafé hade grymt chokladutbud som sig bör när man härstammar från en konfektkung och för den kulturintresserade finns ett par riktigt bra muséer. Vi såg moderna muséet Kiasma och Anton Corbijn-utställningen på Tennispalatset.

All in all, ett besök som gav mersmak, Helsingfors är dessutom en bedårande vacker stad som är fylld av rolig arkitektur och folkliv. Helt enkelt allt sånt som jag gillar.

Kommentera

