Favoritliza

augusti 10, 2008 at 2:24 e m (fildelning, Mediakommentar, Politik) (, , , )

Min personliga antipati mot Liza Marklund börjar visserligen närma sig det skenbart löjeväckandes gräns, men faktum är att när någon så pass offentlig och opinionsbildande person yttrar sig med så total okunskap och konsekvensbrist i ämnen som ligger en varmt om hjärtat så tenderar det till att färga ens syn på allt den personen säger.

Att Marklund helt missat att ordet ”Försvarets” i Försvarets RadioAnstalt inte betyder att verksamheten på något vis är militär kan jag ha överseende med. Att FRA var en civil myndighet direkt underställd regeringskansliet kom som en överraskning för mig med, med min begränsade insyn i den svenska demokratin.

Men att hon plötsligt värnar om integriteten när hennes plånbok inte är hotad och hon har en kvinna som råkat illa ut att korståga för är rent ut sagt graverande för hennes trovärdighet. Tillåt mig citera Liza från den 27 januari i år. Bara för att det tål att sägas igen:

För en timme sedan gick jag i mitt lokala köpcentrum, och allt det som nättjuvarna tycker är så fruktansvärt fanns där. Det stod en vakt i dörren som granskade mig när jag gick in. I affärerna hängde övervakningskameror och personalen tjuvlyssnade när min mobil ringde.

Och så ser vi vad hon tyckte idag:

Chefen för FRA, generaldirektör Ingvar Åkesson, ser inte heller några som helst problem med den nya FRA-lagen. De sa han i en chatt med Expressens läsare i veckan. Bara för att FRA har MÖJLIGHET att läsa alla svenskarnas e-post, lyssna till deras telefonsamtal och kolla deras sms så kommer man ju inte att göra det, bedyrar han. Jag antar att han parkerar sin bil på rätt ställe om nätterna.

För på storköpet finns det inte någon chans att någon retar sig på vad du säger och följer dig hem för att lägga bajs på din bil…

Låt mig förtydliga:

Jag är helt emot integritetskränkande åtgärder som inte på förhand godkänts i domstol, oavsett om dessa utförs av polisen, säpo eller en civil myndighet på beställning av försvaret. Jag ser det som en grundpelare i ett demokratiskt samhälle. Vissa ser att man kan göra inskränkningar i de demokratiska fri- och rättigheterna för att skydda samhället mot onda saker som terrorister, eller folk som laddar ner Nobels testamente i pdf-format (ett bra skolsystem, där litteraturanalys finns på schemat, torde vara nog med skydd mot de sistnämnda dock). Själv tycker jag att man skall vara väldigt försiktig med detta. Vi har gott om tillgängliga tvånsmedel att sätta in mot misstänkta terrorister och mindre brottslingar med en laga process för hur detta hanteras, det finns ingen anledning att urholka demokratin vare sig i statens eller mammons namn.

Vad är det som gör Marklund så säker på att det inte jobbar en bajsman på Antipiratbyrån som kommer att förfölja unga kvinnliga fildelare och utsätta dem för obehag? Ändå har hon ännu inte, såvitt jag vet, ändrat ståndpunkt i frågan om att övervaka och registrera fildelare åt en privatägd intresseorganisation.

Vakna för i helvete upp snälla Liza! Det är precis samma sak som du kampanjar mot här som Piratpartiet motsäger sig. Ingen vettig människa vill låta personer med tveksamma motiv ha fullständig tillgång till att kartlägga individer som inte gjort sig skyldiga till ett brott. Den enda skillnaden är att det faktiskt är viktigare att skydda samhället mot terrorister än mot fildelare.

Du kan inte ha kakan och äta den. Du måste välja sida.

Och jag hoppas verkligen att du är stor nog att se det rimliga i att konsekvent välja integritetens.

Kommentera

