Den mest överdrivna hyperbolen någonsin!

augusti 15, 2008 at 9:50 e m (Mediakommentar) (, , , )

Jag har inget egentligt emot hyperboler som stilform. De kan vara effektiva för att få fram det budskap man önskar. Men när Sofia Segergren på insändarsidan i dagens DN skriver, appropå Bromma flygplats:

Jag ställer mig frågan om det finns någon stad i världen som skulle bygga en flygplats på ett så tättbebyggt område som Bromma med omnejd? Svaret är givetvis nej.

Så måste jag reagera.

Vi börjar med det språkliga. Bromma flygplats är inte byggt i ett tättbebygt område. 1936 när Bromma flygplats stod färdigt har jag svårt att tänka mig att det var hus inpå knuten. Kälvesta, som Sofia Segergren bor i (och som iofs har haft två flygolyckor där totalt noll personer på marken omkommit), ser på hitta.se ut som typiskt 60-70-talsarkitektur, kanske till och med åttiotal. Därmed är det korrekta formuleringen att det är oklart om någon stad i världen skulle bygga tätbebyggelse så nära en flygplats.

För att få klarhet i den frågan vänder vi oss till ett par av de större städerna i världen. Det rödmarkerade på bilderna är jäkligt tättbebyggt område.

New York, JFK

En del av planen går givetvis in över vattnet söder om flygplatsen, men jag tror vi kan med säkerhet säga att det är tättbebyggt runt JFK

Kairo, Cairo International Airport

Ja… det är inga hus öster om flygplatsen. Men om du tyckte New York såg tättbebyggt ut så skall du se Kairo.

Paris, för mig okänd flygplats av Brommas storlek

Jag var tvungen att ringa in den för att ni inte skulle tro att jag talade om Charles de Gaulle uppe i högra hörnet.

Stockholm, Bromma

Notera hur man, om man har ungefär samma skala som de övriga bilderna (jag lyckades inte få det exakt i Google Maps) måste ringa in Bromma flygplats för att den skall framträda tydligt. Faktum är att man skulle behöva ringa in det tätbebyggda området nära Bromma flygplats också, eftersom det på det här avståndet mest ser ut som skog och åkermark.

Vi zoomar in lite…

På den här skalan gick det inte att se annat än landningsbanor på hela kartfältet på alla andra flygplatser jag letade upp… men här ser man att det ligger några klungor med hus lite här och där runt Bromma. Stora delar av den närmsta bebyggelsen är industriparker och själsdödande shoppinglandskap dock. Notera också att du i den här skalan inte ser Kälvesta, men det ligger där, precis vid Bromma… med bara med bara Sundby, Flysta, Nälsta och Solhem mellan sig och Sveriges femte största flygplats. Däremot ser du nästan mitt hus och visst, ibland störs jag av att planen går över mig på dagar då inflygningen ligger över Solna, men det är en risk man får ta.

Vill man slippa flygplan och flygplatser så bör man bosätta sig på en ort som inte har någon egen flygplats eller åtminstonde en inte allt för trafikerad flygplats. Som Lycksele eller annan avfolkningsbygd.

Fast där måste man ju vara rädd för att vargen ska äta upp barnen, eller Björnen.

4 kommentarer

  1. Stefan Eklund said,

    Hej.
    Kan Du eller någon annan dra sig till minnes en mindre flygolycka i Abrahamsberg, jag vill minnas att det gick in i väggen till ett hyreshus på fredrikslundsvägen, nästan i korsningen med tunnlandsvägen. Det brann men jag vet ej vilket år eller utgången för de som åkte i det (litet privatplan tror jag)

    Hälsn Stefan

    • Elof wecksell said,

      Jag fick också höra talas om den olyckan, men ja hittar ingen information om det, mer än ditt inlägg här :) fick du veta nåt mer stefan?

      • aberg said,

        Oj, jag hade nästan glömt bort att jag hade den här bloggen. Tror allt jag kom fram till var den länkade artikeln från Svartviksbladet.
        ”En oerfaren pilot tappade i december 1992 kon-
        trollen över sin Piper Malibou efter start i blåst och
        mörker och hamnade utanför ett hus i Abrahamsberg.
        Piloten och två passagerare omkom.”

  2. aberg said,

    Hej Stefan,
    Jag har funderat men kommer inte ihåg någon.
    Googlade lite också men det var lika klent det.
    Det skulle kunna vara den olycka som beskrivs här i Svartviksbladet.
    http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fbrfsvartvik.com%2FPages%2FSvartviksblad%2F2001-2005%2FNr%25203%25202005.pdf&ei=XPJOS7CND4fX-QbHnaTeCA&usg=AFQjCNGco6ZQMKDTAPyuOenAEBLNdzyjaw

    Mvh
    /Harald

Kommentera

