Vedermödor med iTunes

augusti 25, 2008 at 6:54 e m (Kultur: Ljudlig, Teknik) (, )

Till sist fick jag mig en iPod. Min sambo, som känner mig ack så väl, gav mig en i födelsedagspresent. Jag fick välja själv, och även om jag skulle velat ha en iPhone så kändes det inte rätt att gå in i träldom hos Telia när man kan få en 80 gig iPod Classic för en spottstyver och vänja sig in i att hantera sitt mp3-bibliotek med iTunes. iPhone får vänta till dess att svenska priset närmat sig det amerikanska.

Till min glädje upptäckte jag att windowsversionen också fått cover flow, vilket är något jag alltid avundats de som haft råd med en Mac. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker all musikbibliotekshantering är lite meckig. Att uppdatera iTunes med korrekt plats för filerna och sen få över dem till den lilla musikspelaren var minst sagt ointuitivt. Att sortera på broken links gick inte och att gå in och lägga till filinformation har jag fortfarande inte hittat funktionen för.

Dessutom suger iTunes resurser som en igel. Så fort det gör det minsta jobb, som att ladda ner skivomslag till cover flow – något som med fördel kunde skötas i bakgrunden, så går hela window ner sig i ren protest. Visst, jag fattar att det inte är de duktigaste windowsprogrammerarna som sitter och jobbar för Apple, men lite mer talang borde man kunna dra in tycker jag nog.

Dessutom, att iTunes inte kan hitta omslag till < CODE > och DHG kan jag förstå. Att Gates of Ishtar inte finns med svider men är ändå begriplig. Men varför i hela fridens namn finns inte omslagen till Tools plattor att tillgå? Visst, jag är själaglad att lite av min vid det här laget tämligen extensiva samling laddas ner med automatik, för annars skulle det bli noll och intet av det. Men ändå.

Kommentera

