Klåfingri’t

augusti 30, 2008 at 11:45 f m (Störningar) (, )

Hemkommen från två dagar hos tyska kunden i Konrad Adenauers favoritstad Bonn, även känt som ”Tysklands Borås”, så möttes jag av medarbetare som inte kunde koppla upp på det trådlösa nätverket (Problemet löstes magiskt vid omstart), och av den glada nyheten att någon klickat på en fil på vår byggserver och fått virus.

Jag var lite förkyld och dessutom redan superstressad, med en kollega från Finland på överfluget besök för ett viktigt möte, så jag trodde jag skulle få spatt. Som tur var visade sig det att den eventuella virusinfektionen begränsade sig till att någon fått virus på sin jobbdator och detta hade sedan lagt upp små lockande filer med namn som kplbtrz.exe på mappade nätverkshårddiskar.

Så det enda jag behövde göra var att radera filerna manuellt samt skicka ut arga mail till mina medarbetare om att de måste lära sig praktisera säker hex.

Fördelen var att jag lyckades hitta vad jag letat efter en lång tid. Trinity Rescue Kit, en linuxskiva som monterar och virussöker Windowsdiskar. Riktigt jävla sweet. Har inte hunnit testa den ingående än, men konceptet är lockande för den som inte riktigt litar på sitt vanliga virusskydd. Det är som att starta i felsäkert läge, men ännu tryggare mot virus. Jag får ta och sota ner någon dator svårt och se om det håller vad det lovar.

Kommentera

