Det är inte jag som har fel, det är Tvärtom

september 12, 2008 at 8:20 e m (Kultur: Övergripande, Mediakommentar, Störningar) (, )

Kultureliten behöver lite mer Svenne-perspektiv, skanderar Linda Skugge i Expressen. Kanske är det för att jag inte gillar Linda Skugge på tvåtusentalet. Kanske är det för att jag är ett misogynt manssvin som borde steglas nedför Götgatsbacken. Kanske är det för att själva kärnformuleringen är så jävla in i helvete trött…

Svennefolket behöver lite mer kultur-perspektiv. Faktiskt.

Det finns inget skitnödigare än ”vanligt” folks förhållande till kultur som inte är Bruce Springsteen på Ullevi, Gyllene tider i Borgholms Slottsruin eller ”Stefan och Krister i deras roligaste och härligaste sommarbuskis någonsin”.

Jag kan ingenting om konst, men jag vet vad jag gillar” För i helvete människa, bara att du klarar av att ha en preferens är att kunna något om konst. Sen kanske du inte kan bli konstkritiker eller kurator på Thielska Galleriet, men förmodligen klarar du av att se skillnaden mellan skulpturer och målningar. Till och med en medelbegåvad chimpans gör det. Du kan förmodligen, utan att ha tänkt på det,  skilja på kubism och barock, om du inte klarar av att plocka ut den japanska shungamålningen på en vägg av expressionister så lämna ditt namn och adress här. Jag plockar ut dig ur genpolen som en tjänst åt mänskligheten. Till och med att skilja fotografier av Robert Mapplethorpe från fotografier av Anton Corbijn är ingen övermänsklig uppgift. Se där, du kan något om konst. Det behöver inte vara svårt och krångligt. Det behöver inte vara något för eliten. Du behöver bara masa din lata jävla svenneröv från soffan med VHS-inspelningarna av Fotbolls-VM in på ett museum eller konstgalleri och titta på skiten.

Det ska alltid vara så svårt, kan de inte göra något som vanligt folk gillar” Som vadå? Korsbränningar, pogromer, bokbål och Ulf Lundell då eller? Vanligt folk är skit. Sorry, det måste sägas. Vanligt folk, snittsvennen, kombinerar bildningsnivån hos en rap-artist med den goda smaken hos en afrikansk diktator. Varför i helvete skall kulturen sträva efter att nå ner dit? Ansträng dig för i helvete bara en enda jävla gång Läs något som inte är Erich van Lustbader, Jan Guillou eller Liza Marklund. Du behöver givetvis inte läsa Björn Tradig-lid, om du inte har en allvarligt underskott på pretentös dynga i ditt liv, men du kan läsa Lagerkvist, Ecco eller Hemmingway istället.

Kan inte Astrid Lindgren få Nobelpriset, hon skrev ju så vackert till barna?” *ljudet av en Browning som osäkras* Till att börja med heter det barnen och för är en lämpligare preposition i sammanhanget. Sen är Astrid död, den enda nobelpriskommité som kan beakta hennes verk håller sina möten i Nangijala. Man kan vara hur trött på Harold Pinter och Dario Fo som helst, men om man tycker att nobelpriset inte är ett pris som delas ut av folket så har man rätt, men långt ifrån rätten att bestämma hur det delas ut. Tycker du att det är otidsenligt eller odemokratiskt eller bara helt fel så får du väl instifta ett eget pris. Svennestipendiet, alla svenskar har rösträtt och döda kan få det. Sen kan vi ställa pokalen på Astrids grav udda år och på Rune Andreassons de jämna. I musikkategorin kan Gyllene Tider få behålla skiten och filosofipriset går oavkortat till Stefan och Krister för ”deras finurliga funderingar om storstadsbor”.

Det är för i helvete inte kultureliten som ska behöva böja sig ner och äta skit med er andra, oavsett vad Linda ”Jag är rikslikaren” Skugge tycker. Det är ni förbannade jävla bottenlevare, tv-zombies och fekalieätare som behöver rycka upp er, klättra uppåt och slita kulturen ur händerna på de inavlade kotterierna som håller sina dödmansgrepp om konsten. Om inte svennefolket tänker anstränga sig så tycker jag vi kan behålla kulturen som den är. Jag betalar hellre skatt för att någon dåre ska få dricka kiss ur glas på kulturfestival i norrland än att Stefan och Krister ska få ge ut ett till ”folklustspel” eller att Linda Skugge ska få ge ut en till bok där hon vältrar sig i medelklasstillvarons tomhet och barnavlandets helgd. Jag betalar gärna tio gånger så hög skatt till obegriplig och folkfientlig edgekultur än vad jag är beredd att ge till de breda folklagrens nöje.

Och tro mig, min grundsyn på kulturen delar jag med Hans Johst.

1 kommentar

  1. Det är då själva fan « Harald Åberg said,

    […] att på omvägar kunna referera tillbaka till Hans Johst igen). Hur som helst hade jag åsikter om kultur och dess tillgänglighet redan september […]

Kommentera

