Ibland blir man bara glad – ibland ledsen

oktober 28, 2008 at 12:44 e m (Död, Mediakommentar) (, , , )

Metros huvudrubrik i morse gjorde min dag idag.

”Nekades vård – för att han var ‘död'”

Underrubriken skanderade att ”Allt fler Levande döda i Sverige – kan få ekonomiska konsekvenser”

Är Jon Ajvide informerad?

Hur som helst är det hög tid att någon tar och intresserar sig för de ekonomiska konsekvenserna av den ökande nekrotiska livsstilen. Efterfrågan på salt och vitlök går upp, tillsammans med priset, den illa åsidosatta vigvattenindustrin får ett uppsving och äntligen slutar folk stirra skumt på en bara för att man försöker ta med sig en motorsåg och ett avsågat hagelgevär på morgonbussen.

Avdelningen döda som inte är levande glädjer mig mindre dock. En god vän till mig ringde för ett par veckor sedan och berättade att Harry Nyman dött. Och så var vi där, vid foten av Kipling Tower igen… folk saknar helt enkelt den enklaste allmänbildning i den här märkliga parallellvärlden som jag motats in i.

Harry var skådespelare, för den breda massan kanske mest igenkänd som barägaren i Jägarna, men han var också en av min barndoms stora profiler. Rund, glad och skäggig med ett finurligt sätt gestaltade han udda existenser. I en programserie bodde han i en förvaringsbox på en tågstation och bjöd förbipasserande på varm sylt, i en annan var han en småtokig uppfinnare som bodde på en strand under en uppochnervänd båt.

Harry var också en vän och en kollega från den tiden jag jobbade som lärarassistent på min gamla gymnasieskola, där han var teaterlärare.

Även om du inte minns honom, för att du är för ung eller uppväxt i en del av landet där man inte såg regionalt producerade barnprogram eftersom ens föräldrar var mer rädda för att du skulle smittas av någon lantisåkomma än att du skulle bli våldsam av att glo på Starzinger och Rai Grottpojken dagarna i ända, så var Harry en stor profil och förtjänar att bli mer saknad än han är.

För att jag säger så.

Kommentera

