Helsinki, sweet Helsinki

november 10, 2008 at 1:36 e m (Mat, Resor) (, , , )

En av de få perks som finns med mitt jobb är att jag då och då får åka på kundbesök. Att kundbesöken i sig är så få är en annan perk. I veckan som gick besökte jag ett stort finskt företag med bas i Helsingfors och fick möjligheten att förnya min kärlek till östra koloniernas guvernörssäte.

Helsingfors är en fantastisk stad, i storlek som Göteborg men med en puls och arkitektur som får Stockholm att kännas som Flen. Förutom att hålla kundseminarier om vår produkt och supporten av densamma så hann jag med att äta en himmelsk biff på Maya Grill vid järnvägsstationen (nära där Koff-spårvagnen avgår) samt äta stabbig skogshuggarkyckling på redneck-kultiga Zetor. (Vars vaniljglass med tjärsirapssås är väl värd ett besök om man råkar vara i Finlands huvudstad).

Bodde gjorde jag i utsökt lyx på nionde våningen på Hotel Torni mitt i Helsingfors. Ett smakfullt Art-Decco-hotell  med kanske de mest otäcka badrum jag någonsin skådat… hela innerväggen i badrummet var av glas, okej när man vill se på TV från duschen, otäckt om man skulle råka vara två personer i rummet.

Dessutom tappade jag mina handskar, verkar det som, på Kafé Moskva. Fan… jag gillade de handskarna, de var det enda par som överlevt längre än en säsong innan jag söpit bort dem. Och då var jag inte ens milt på lyset i Helsingfors den här gången, eftersom alla mina finska vänner svek mig och hade riktiga liv att hålla på med istället för att dra ut på dåligheter med besökande storsvenskar.

Bah.

Men jag hann också med en längre promenad genom utkanterna in till centrum, från ungefär i höjd med Linnamäki (Borgbacken). Det finns mer och större Helsingfors att se än vad turisten märker från första början. Och till skillnad från Göteborg (eller för den delen Stockholm) är stora delar av Helsingfors riktig stad långt ut, inte bara tre kvarter inklämda innanför förort med hus-i-park.

Kommentera

