Hur man gör en tekniker glad

november 18, 2008 at 2:58 e m (Datorer) (, , )

En av våra säljare kom med en Laptop som kraschat, den är helt kaputt och bootar inte alls.

Jag tittade på den och konstaterade att jag inte kunde göra något för den förutom att be och ringde upp Dells support, där följande konversation utspelar sig.

Delltekniker: ”Välkommen till XPS support, det är Micke.”

Jag: ”Ja hej, jag har en burk här med service tag XXXXXX, när jag kör diagnostikprogrammet så säger den Error Code 0142, drive self test failed significant byte=79.”

Delltekniker: ”Du skojar med mig?”

Jag: ”Um… ?”

Delltekniker: ”Du har alltså verkligen kört diagnostikprogrammet innan du ringde till supporten?”

Jag: ”Ja…?”

Delltekniker: ”Du anar inte hur det värmer mitt hjärta. Du har gjort min dag.”

Jag: ”Jag jobbar i teknisk support själv, så jag vet hur det är.”

Delltekniker, nu en bundis: ”Ja ja, det förklarar ju ett och annat. Det är hårddisken, jag skickar ut en kille med en ny i morgon. Du kan skruva i den själv va?”

Sensmoralen här är, ypperligt illustrerad av mina egna användare under dagen:
Du behöver inte vara ett tekniskt geni för att göra supporten glad, det räcker så bra om du testat att starta om datorn samt kört diagnostikprogrammet. För om vi ska lita på statistiken så har du aldrig gjort det ändå.

Kommentera

