Konsekvenser av IPRED

december 1, 2008 at 1:38 e m (fildelning, Mediakommentar, Politik) (, , )

DN skrev i morse om hur det ser ut i Danmark, en kanske i min smak lite väl okritisk artikel, men å andra sidan har jag mina fötter bekvämt placerade i motståndarlägret så det är väl inte så konstigt.

Värt att notera är att danska antipiratorganisationen villigt erkänner att de ägnat sig åt att skicka ut kravbrev för att ”verka preventivt och avskräcka” men att man slutat med detta då folk har kunnat svära sig fria genom att säga att de delat ut internet med wifi. Att sätta upp ett osäkrat WLAN på en Linksys-AP (Våran på jobbet kan broadcasta över hela kvarteret om man sätter upp signalstyrkan) för 800-spänn är både ganska enkelt gjort och ett billigt pris för åtalsimmunitet. Gissa om det kommer bli trådlöst hemma i april?

Det är inte så mycket att jag eller sambon har något behov av industriell fildelning. Det vi ser, lyssnar på, spelar och läser brukar vi (som jag påtalat på annan plats i bloggen) betala för även om viss nedladdning förekommer. (Dock skulle slutna FTP-nätverk utan större problem täcka våra behov av allt utom kanske en uppdaterad säsong av Heroes.)

Men principen att upphovsrättsindustrin inte skall kunna bedriva utpressningsverksamhet och privatpolis med statens goda minne är viktigare. Det är till och med viktigare än den moral som säger att fildelning faktiskt inte är helt renhårigt, vad Jan Guillou än säger.

Copyriot är steget före mig och har kollat vad upphovsrättsmaffian och deras torpeder anser om öppna wifi-nätverk, och ur en demokratisk synvinkel är det beklämmande. Dessutom ser jag att vissa näringslivsintressen hotas av denna auktoritära grundsyn på internet.


Kommentera

