Black metal som du aldrig sett den förr…

december 11, 2008 at 1:55 e m (Kultur: Ljudlig, Mediakommentar)

Hårdrock i allmänhet, och black metal i synnerhet, har ju haft rykte om sig att vara både intolerant och homofobiskt. Vilket alltid har slagit mig som efterblivet, särskilt black metal eftersom du inte gärna kan vara mer satanistisk än om du gör något som Gud och kyrkan blir helt nippriga över. Dessutom, om Rob Halford är gay så är det per definition metal att vara gay.

Men nyheten att Gorgoroths sångare Ghaal var homosexuell förbluffade mig. Visst, för den som hängt med ett tag var det inte något nytt. Men vem fan orkar hänga med i black metal-musikers privatliv egentligen? Idag snubblade jag över Blabbermouthposten och blev paff. ”Riktiga” blackmetallare verkar dock ha tagit den svårare, föremålet för Ghaals första öppna romans har fått motta mordhot från di antikristna.

Själv tycker jag det är cool… Pridefestivalen borde boka in Gorgoroth nästa år.

3 kommentarer

  1. intefanny said,

    HAhhahahhah, det är ju askul att folk blir upprörda över det.

    Angående att black metal skulle vara intolerant och homofobiskt så kan det stämma ibland. Många av de blackmetallare jag träffat har visat upp ganska homofoba tendenser. Det säger visserligen inget om genren i sig. Däremot tror jag att det finns mer en ”jag-säger-vad-jag-vill”- kultur bland hårdrockare vilket leder till att folk som är homofober även ger uttryck för det. Vilket givetvis leder till att folk uppfattar det som att alla är det.

  2. Jarno said,

    Rob Halford är inte gay. Han är manlig. Han är så manlig att han helt valt att avstå från sexuellt umgänge från kvinnor. Så ÄR det. Punkt! Slut!

  3. aberg said,

    Om Rob Halford hade en liten rosa tyllklänning och ett strassdiadem på sig skulle det vara manligt. (Och det skulle i förlängningen sett förjävla roligt ut på de tidiga black metal-skivomslagen)

Kommentera

