Spotify

december 14, 2008 at 12:07 e m (fildelning, Kultur: Ljudlig) (, )

Fick en efterlängtad Spotify-invite och bestämde mig för att kolla vad hypen gällde. Eftersom jag är all about customer service så tänkte jag servera er mina första intryck.

På jobbet funkar det klockrent, även om jag inser att jag kommer få blocka streamingtrafik om Spotify blir allt för populärt. Men hemma så tenderar det till att få ryck och snabbspola igenom en låt första gången man spelar den. Vilket är grymt irriterande.

Utbudet är ganska okej, Metallica dyker, inte särskilt förvånande, bara upp som covers. Men Megadeth ställer upp med ett par plattor.  Slipknot är representerade (även om senaste plattan bara finns med en låt. Iron Maiden finns med.

Bland det mindre kända utbudet fortsätter Spotifys musikbibliotek att imponera. Meshuggah har ett flertal album tillgängliga. Marduk finns med, At the Gates finns med (förutom irriterande not Slaughter of the Soul), ett par enstaka låtar med Entombed, men inget helt album.

Två låtar bara med Roky Erickson, vilket är ruskigt svag. The Pirate Bay erbjuder mig en i det närmaste komplett diskografi. Bland det norska så är Mayhem väl representerade, DHG har fått en låt som låg på en samlingsplatta. Satyricon har ett flertal av de nyare plattorna med. Ved Buens Ende och Virus får man leta efter på annan plats, medan Arcturus faktiskt har fått med en platta.

Gladaste överraskningarna måste nog sägas vara att Lilium och Jay Munly bägge gick att hitta, vilket har varit omöjligt på Pirate Bay. Guldstjärna åt Spotify.

Överlag, ganska okej utbud… men om Spotify skall bli ett hållbart alternativ så måste det bli ännu bättre.

Men det som gör mig mest besviken är den missade chansen. Om skivbranchen trodde på Spotify så skulle man ha utvecklat fler funktioner. Jag vill högerklicka på ett album och välja ”köp” både som MP3 och som CD. Jag vill ha merchandise tillgängligt och jag vill kunna boka konsertbiljetter, allt i samma smidiga interface.

Jag vill ha reklam som är skräddarsydd mot min spellista, jag vill inte att reklam för Per Gödsles nya platta bryter in när jag sitter och diggar Marduk på jobbet.

Dessutom vill jag ha mer communityfunktioner. Jag vill ha tips om grupper som liknar mina favoriter, från användare som jag kan bedöma har ungefär samma smak. Jag vill ha chat och listor, allt centrerat kring musiken. Fatta vilken möjlighet man har, men som inte finns med.

Det är bara att hoppas att Spotify får utvecklas och växa, men om skivbranchens sätt att agera hittils är någon ledtråd så tror jag att man kommer överge Spotify-projektet när det inte visar sig vara en kassako med en gång och fildelning kommer att fortsätta vara det bästa sättet att få lyssna på ny musik. (Om man undantar Jay Munly och Lilium då)

2 kommentarer

  1. Ratso said,

    Bra synpunkter, även om jag tycker din sista slutsats är lite för pessimistiskt.

    Utbudet kommer bli mycket bättre. För några veckor sedan fanns nästan ingen metal alls, men det läggs till mer allt eftersom. Nyligen lades till exempel nästan allt från Peaceville Records till (http://www.peaceville.com/index.php?cid=1). Just nu har Spotify lite mer än 2 miljoner låtar och minst det dubbla ska läggas till (med nuvarande avtal – självklart hoppas jag att de får in fler bolag!).

    Angående ditt ”snabbspolningsfel” så tror jag att det är samma som angetts på Spotifys supportforum:
    http://getsatisfaction.com/spotify/topics/why_is_my_music_fastforward_when_i_want_too_listen_to_it

  2. Spotify continued… « Harald Åberg said,

    […] 16, 2008 at 6:42 pm (Kultur: Ljudlig, Teknik, fildelning) (Spotify) Tack Ratso för din kommentar till min post om Spotify och  tipset om lösningen på mitt […]

Kommentera

