How far ye mighty have fallen

december 30, 2008 at 12:08 e m (fildelning, Högst privat, Politik)

På resan till Fuerteventura såg min sambo någon, som misstänkt liknade en känd Aftonbladetkrönikör. Men inte kunde det väl vara han? Han som levt loppan i New York och som alltid velat framstå som så mycket en man av värld.

Nej, det måste vara en lookalike, resonerade vi.

Sen följde en vecka av sol, drinkar med tomtebloss och öl i literflaska för bara 15 spänn. Sängen på hotellrummet var helt vansinnigt hård dock och innan vi hittade bra matställen (ett av dem en kinakrog) så var Jandias matutbud helt enkelt förjävligt. För att uttrycka det enkelt, hamburgare skall inte ge intryck av att vara kokta och smaka korv.

Jag fick också vatten på min IPRED-kvarn när jag upptäckte att de många elektronikbutikerna sålde billiga iPlods som vid närmare granskning var diskret märkta” Euromax”. Det är detta IPRED är till för att skydda konsumenterna från. Det är den sortens piratkopiering som är skadlig, både för upphovsrättshavare och konsument. Det är där vi behöver polisinsatser och tunga viten.

Men fokus hamnar så klart på digitala rättigheter, ett område där IPRED:s formulering blir imbecill och konsekvensen katastrofal.

Sista dagen kom och det var med visst vemod vi styrde kosan mot flygplatsen, även om vi bägge längtade efter en riktig säng med riktiga täcken. Där, på en bänk, satt återigen den kände. Men inte kunde det väl vara han? Och inte var han sig helt lik? Nej, det måste ha varit någon som bara var lik honom. Även om jag skulle anlagt helskägg och ny frisyr om så var fallet.

På flygplansstolen låg en Aftonbladet och jag ögnade lite slött igenom den för att se vad jag missat… jaha… krig i Gaza, igen… så… på nöjessidorna.

Visst fan var dateline på den kändes nyårskrönika ”Coralejo”, en liten ort på norra Fuerteventura.

Ja ja… Fredrik Wirtanen, förlåt mig min schadenfreude, men när man börsar bort en miljon så går det som det går, man får fira charterjul med oss plebejer. Hoppas åtminstonde att du och ditt damsällskap hade en mjukare säng på hotellrummet.

Kommentera

