Upphovsindustrins feltänk

januari 2, 2009 at 11:20 f m (fildelning, Kultur: Övergripande, Politik) (, , )

På nyårspartyt hos kompisarna M & M diskuterade vi lite FRA och lite IPRED, men konsensus var ändå att vi skulle hålla den diskussionen till lite senare då alla var fulla nog att stå ut med den. Sen hade vi för trevligt för att komma ihåg att hålla några längre integritetsdiskussioner. Vilket kanske är tur, det betyder att även en upphovsrättsikonoklast som jag har en chans att få komma på nästa nyårsparty.

Men till M, som när författarambitioner, var mitt tips att gå public. Ta din bok och sätt den själv i något Page Maker-likt. Gör den till PDF och lägg ut den till allmän nedladdning på en blogg. Gratis. Sätt upp ett Pay Pal-konto för folk som gillar ditt skrivande och tycker att de vill främja produktionen av mer. Sen kan jag hooka up dig med en on-demand-tryckare och bokbindare ifall det dyker upp önskemål om att få boken i ett praktiskt portabelt format istället för världens sämsta bokformat – det digitala. Lansera din blogg med buller och bång, och en hejdundrande pressrelese.

Det är så jag tänker göra, när jag bara får ur mig en bok.

Jag är övertygad om att man inte blir rik på det, inte som författare, men man når ut. Vilket kanske ändå måste sägas vara huvudsyftet för de flesta författare, om man undantar pöbeln som kräker ur sig pulp om småförsupna kriminalkommisarer, stenhårda överklassagenter och ”spunky female journalists”. Och när man nått ut tillräckligt många gånger, till tillräckligt många människor, kommer pengarna. Som Ingvar Kamprad skulle säga, det handlar om volymer och för att få upp tillräckligt med volymer så kan det hända att man måste göra lite förlust på korven och läsken.

Hela dagens skräckvision om att fildelning skulle ta död på kulturen (För behovet av att berätta är ju underordnat behovet av att få berätta från en skrivarlya på strandvägen) bygger på en bristande förståelse för den ekonomiska verkligheten. Under en kort period av vår historia har nämligen kulturen gått från konstart till industri, och därmed underordnats samma ekonomiska ramar som tillverkningen av spinnrockar, isskåp och vevgrammofoner. Men en bok är inte en vevgrammofon, när du betalar för boken så betalar du inte i första hand för exemplaret, för du läser oftast inte en bok på samma sättet som du använder en spinnrock, du betalar som en inteckning i att fler böcker av samma slag skall produceras. Du läser, oftast inte, boken till den faller samman och du måste köpa en ny.

Varje gång jag betalar för ett datorspel, en skiva med avantgardistisk norsk black metal eller en box med amerikansk sci-fi-serie så känner jag att jag har visat marknaden att det visst går att tjäna pengar på det här.

Det här är något som både upphovsmännen och konsumenterna måste fås att förstå, vi skadar kulturen genom att tänka på den i gammalindustriella termer. Förhållandet pengar in -> kultur ut är inte en absolut formel. När Jan Guillou och Per Gessle lägger av kommer någon annan att ta över deras respektive mantel och producera yxigt oläsligt agentdravel och platt men intetsägande banalpop. Men givetvis är det så att om man vill fortsätta läsa en viss författare så måste man se till att denne kan leva på sin verksamhet, annars får vi tillbaka ett system där konstnärer behöver mecenater eller själva måste födas med en silversked i munnen. Och allvarligt talat, med tanke på den kulturella kvaliteten hos dagens sturplanspack så är det viktigt att inte bara den som har ett par årslöner på banken kan skriva en bok eller spela in en skiva.

Med det inte sagt att mecenatsystemet är av ondo. Jag anser att kravlösa bidrag till konsten borde främjas med skattelättnader. Om Volvo pumpar in x miljoner i svensk film (Utan att kräva produktplacering) borde de få x.05 eller x.1 miljoner i skattelättnader.

Allt handlar om att hitta nya sätt att tjäna pengar, att se på upphovsrättsekonomin på ett nytt sätt och att hitta gungor för att ta igen vad man upplever att man förlorar på karusellerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: