Dröm 2009

januari 5, 2009 at 1:42 e m (Politik)

Jag brukar inte särskilt ofta komma ihåg vad jag drömmer, men ibland händer det. Det var gången jag dog och hamnade i helvetet, som var en konferensanläggning. Den gången Harry Potter och Ozzy Osbourne flydde i bil undan en envingad ängel som droppade blod från ett stort sår i strupen (Hon var Tystnadens ängel och spelades av Liv Tyler… och nej, jag tänker inte gå till en psykiatriker med mina problem det är mycket roligare att drömma såna här grejer). För att inte tala om den gången jag och O, eller eventuellt ännu en av mina oändliga antal kompisar M, jagades inne i en skolbyggnad av en Predator (ni vet från filmerna).

I morse innan klockan ringde för att ta mig till en kall och ogästvänlig värld där jag behöver gå till jobbet befann jag och tre kollegor från jobbet (två testare och en projektledare, vi kan kalla dem P, C och D) i Nordkorea. Hotellrummet var schabbigt, men det kom in en kille och började måla mattematiska ekvationer på väggarna (Något som givetvis facinerade P, eftersom han är mattematiker) själv ägnade jag mig åt att hitta något i skivsamlingen man kunde byta ut den hemska fosterländska operan som spelades med. Det visade sig att hotellets skivsamling var rätt väl uppdaterad men att alla foton där folk visade lite hud var utbytta mot påklistrade gorillakostymer, dessutom var texterna censurerade med bläckpenna.

Medan jag och C höll på och dividerade om vilken skiva vi skulle spela började målaren måla över ekvationerna med vitt. In kom en svensk tjej från ambassaden och började nåla fast lappar på oss. Vi skulle på galamiddag på kvällen och man måste ha en lapp där det stod vad man skulle äta. Hennes nordkoreanske följeslagare var noga med att påpeka att även om spriten var fri så kostade maten pengar. På min lapp stod det Beaurbaschbapp eller något likande. Alla skrattade när jag försökte uttala det, så jag gav upp.

Plötsligt såg jag att målerimannen höll på att måla ädelträådring på ett piano som plötsligt stod i rummet.

Sen ringde väckarklockan min resa till Nordkorea gick förlorad för alltid.

Å andra sidan, för fem dagar sedan blev originalutförandet av FRA-lagen aktivt, så det verkar rätt onödigt att åka till en annan totalitär militärdiktatur när man bara kan vänta på de första massarresteringarna här hemma.

Kommentera

