An empire comes crashing down

januari 13, 2009 at 10:51 f m (Mediakommentar) (, , )

Jag vill minnas att jag pekade på en häxprocess i vardande för vår deckardrottning, den alltid lika rigidt självsäkra Liza Marklund, när jag uppmärksammades på Monica Antonssons bok för ett par månader sedan. Inte för att jag egentligen hyser någon kärlek till Liza Marklund, uppmärksamma läsare av min blogg kan se att jag hyser nästan lika lite respekt för henne som för Jan Guillou, men för att jag insåg att man bara kan vara på topp så länge innan någon börjar längta efter att ta ner en.

Det tog en väldig tid, medan bloggvärlden ilsket skränade om nedtystning, vilket i och för sig var ett rimligt antagande – givet Marklunds tentakler i publicistvärlden. Men inget elfenbenstorn i världen kan stå emot tillräckligt mycket uppmärksamhet och till sist tvingades till och med izdrottningen att medge att hon kanske inte hade helt rätt. Visst, det är långt kvar till Canossa, men givet kretsarna kring Piratförlaget så är det här nog det närmaste en ursäkt allmänheten kan vänta sig.

Det stora problemet som jag ser det är dock Liza Marklunds allvarliga trovärdighetskris. Det jobb Marklund har gjort, hennes ”politiska projekt” om man så vill, att synliggöra våldet mot kvinnor i samhället och minska acceptancen för misshandel i hemmet, är väldigt viktigt. Så viktigt faktiskt att jag är osäker på om Marklund är rätt person att ägna sig åt det. Särskilt i ljuset av den dubbelmoral som Max Fredriksson, Magnus Lindgren och Björn Lagerbäck pekar på i sin debattartikel.

Att Liza Marklund är oförmögen att se större sammanhang har jag själv tagit upp i samband med hennes engagemang för och emot den personliga integriteten beroende på var hennes plånbok befinner sig för stunden. Men att hon själv låter sig vara domare över vilka misshandlade kvinnor som är trovärdiga och vilka misshandlande män är värda en andra chans är inte så mycket graverande som oförlåtligt. Hon har lyckats rasera ett väldigt viktigt förtroende och skänkt var vi lite löst kan kalla för ”motståndarsidan” ovärdelig ammunition.

Genom den rätt liberala synen på ”sanning” och den mediacirkus som byggt på att Gömda var en verkligt sann berättelse har Marklund och hennes medförfattare planterat misstrons frön i verkligt fertil mylla. Problemet med att lagföra hustrumisshandlare är stort nog som det är idag, utan att man spär på ”patriarkala” fördomar genom att ”piffa upp” berättelsen.

jag vill inte uttala mig om de pekuniära intressen som Monica Antonsson pekar på som en anledning till att upprätthålla charaden, det luktar partsinlaga, men hela den här sorgliga affären (och framför allt de desperata försök att vränga ord för att få det att se bättre ut som Marklund, Jan Guillou och Ann-Marie Skarp ägnat sig åt) har inte bättrat på min respekt för Liza Marklund och hennes mediaimperium.

4 kommentarer

  1. urban livbom said,

    Liza Marklunds trovärdighet när det gäller kvinnor utsatta för våld från män.
    Liza Marklund utsattes som 20-åring för misshandel av sin dåvarande ”man”.
    Denne dömdes till fängelse; men kan man vara opartisk i en debatt gällande kvinnovåld efter en sådan erfarenhet?

    • aberg said,

      Opartiskhet är inte en del i henne trovärdighetsproblem. Det som däremot är graverande är att Liza Marklund tycks ha ytterligt flexibla principer så fort det gagnar henne ekonomiskt.

  2. manon said,

    Varför luktar det partsinlaga när Antonsson noterar hur väl Mia kände till systemgången hos socialen, försäkringskassan och andra myndigheter med de möjligheter till understöd och bidrag som öppnade sig genom det svenska
    systemet att myndigheterna inte har kontakt sinsemellan.

    • aberg said,

      För att hon faktiskt är part i målet. Innan jag har kunnat ta del av någon information som jag kan bedöma så kan jag inte säga om det är sanning eller en del i en allt hetskare fejd mellan Antonsson och Marklund, särskilt som jag vet med mig att jag personligen (vilket jag har sagt vid flera tillfällen på den här bloggen) hyser antipatier gentemot Marklund och alldeles för lätt tror henne om ont.

Kommentera

