Deckarsynopsis

januari 22, 2009 at 10:21 f m (fildelning, Kultur: Skriven, Politik)

Ibland har jag fantasier om att bli författare, ni vet en sån där bästsäljande miljonärsförfattare som sen får sitta i TV-soffor och spalter med bildbyline och uttala mig om saker jag inte fattar över huvud taget.

Jag gör ju det i min blogg redan, så steget skulle inte vara så stort, förutom att jag skulle kunna göra det från en sjurummare i någon nedlagd öststatsambassad på strandvägen, vilket ju gör en del för självförtroendet. Kanske skulle jag kunna ha middagsbjudningar där TV filmade mitt slavande vid spisen, där jag svängde frejdigt med vitlöksknippen och hjortkadaver. Sånt är ju nice.

Men vad ska man skriva? Min preferens ligger ju vid Sci Fi, Fantasy och Skräck, inte genrer som man blir rik på i kulturskymningens Sverige.

I morse, när jag segade mig till mitt brödjobb från bussen slogs jag dock av en lysande idé. Jag ska göra som två av Sveriges mest framgångsrika författare och kombinera en Mary Sue med ett politiskt projekt. Without further ado I give you…

Minören
Halvard Kullbäck, en driftig och självsäker IT-administratör i trettioårsåldern stöter av en händelse på bevis rörande mordet på en prominent medlem av Piratpartiet. Det visar sig att den skyldiga är en framgångsrik och känd journalist/författare/förläggare med uttalat intresse av att bevara upphovsrättsmaffians järngrepp om kulturen. I bakgrunden finns en olycklig barndom och pengars korrumperande natur med som bidragande motiv.

Halvard motarbetas av sin oförstående chef, som tycker att han borde spendera mer tid på att lösa problem som tillhör hans jobb (till exempel varför de uppenbart debila kollegorna inte kan skriva ut, accessa nätverksfiler eller maila) istället för att lösa viktiga politiska brott som polisen inte är kompetent nog att sköta.

Men Halvard, som är en föredetta elitsoldat tränad av den amerikanska marinen, ger inte upp så lätt. Det hela slutar med att han befinner sig bunden, med en claymoremina tejpad mot bröstet, på ett icke namngivet förlagskontor nära nybroviken. Dock klarar han upp det hela med en kombination av psykologisk skarpsinthet, en gudabenådad talang för politisk oration och en dold SIG Sauer-pistol han hade med sig.

The End.

Sen är det bara att ändra på geografin och namnen en gång om året.

Fame and fortune, here I come.

(Jag lovar att inte glömma bort er småfolk när jag blir rik, jag kommer att ägna så mycket tid åt att jaga er fildelare att ni önskat att jag glömt bort er.)

Kommentera

