Mediakonsumtion

februari 9, 2009 at 2:45 e m (fildelning, Kultur: Övergripande)

Som tur var hade den föreslagna mediabojkotten inte trätt ikraft igår, så jag och flickvännen passade på att konsumera lite ostulen media. Visst, 200 SEK för en rätt fattig utgåva av Hellboy II – The Golden Army kan ju på många sätt ses som stöld… men bara om man är konsument. Upphovsrättsindustrins obestridliga rätt att ta hutlöst betalt för undermånliga produkter är det ingen som ifrågasätter här.

Filmen var rätt så bra, om man gillade Hellboy I det vill säga, men den var dock ingen Pans Labyrint eller The Devils Backbone. Men mängden reklam som jag tvingades se igenom borde fan ha bekostat mitt filminköp.

I övrigt funderar jag på hur så många kan förstå vad det handlar om utan att det går fram till politiker eller artister. Att Jan Guillou någonsin skall förstå någonting igen har jag givit upp hoppet om.

3 kommentarer

  1. the blackjacker said,

    Problemet är nog att Jan Guillou förmodligen inte sett internet på kort ens. Dessutom är knappast en författare, om än så geniförklarad som Guillou anser sig vara, knappast särskilt utsatt för fildelning.

    Att merparten av artisterna faktiskt sjävla fildelar och tycker att fildelningen faktiskt inte har påverkat deras inkomster är det ingen som bryr sig om. Sydsvenskan gjorde en stor annonym undersökning för etablerade artister för ett tag sedan.

    Som Courtney Love uttryckte det ”Att vara pirat är att stjäla en artists verk utan att betala för det och då pratar vi inte om napster utan de stora företagens skivkontrakt”

  2. Janne said,

    Jag tyckte Hellboy 1 var sådär, men gillade tvåan. Perfekt eftermiddagsunderhållning… Va fan jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att jag kan tänka mig att betala för den… :)

    • aberg said,

      Va? Hellboy 1 är ju så nära en fungerande Cthulhu-film hollywood kan komma.
      Tycker du ska köpa bägge Hellboyfilmerna som en inteckning i framtida produktion av filmer som inte regisserats av bröderna Farelly. Men inte förrän mediabojkotten är över.

Kommentera

