Frihet på Internet kräver avsaknad av integritetskränkningar

februari 20, 2009 at 10:48 f m (fildelning, Mediakommentar) ()

Per Strömbäck, ansiktslös representant för ”Dataspelsbranchen”, skriver på newsmill att äganderätten är en förutsättning för friheten på internet. Men det är så klart inte äganderätt Strömbäck talar om. Han blandar ihop den med upphovsrätten, som är en inskränkning av äganderätten.

Äganderätten stipulerar att när jag köpt något äger jag rätten att nyttja detta på precis det vill jag finner lämpligt. Om jag köper en spann och väljer att använda den som kruka för en växt, som ölkylare eller hyr ut den till min granne för att han skall kunna gå och hämta vatten i brunnen så är det min rätt. Jag äger spannen. Om jag köper en CD-skiva så inskränker upphovsrätten min äganderätt, jag får inte hyra ut skivan, jag får inte använda skivan som ljudbakgrund till något jag publicerar och jag får inte spela upp skivan offentligt (utan att betala ytterligare pengar till STIM). Skall sanningen fram så vill den datorspelsbranch som Per Strömbäck säger sig representera inte ens vill att jag skall kunna sälja vidare mitt ägda spel till någon annan när jag tröttnar på det. En av de främsta anledningarna till att Electronic Arts valde det kontroversiella SecuROM-skyddet på spelet Spore var just uttalat för att omöjliggöra andrahandsförsäljning.

Äganderätten är åsidosatt när det kommer till immateriella ting som omfattas av upphovsrätten. Upphovsrätten, som den ser ut idag, och som den kommer att se ut om Per Strömbäck, Jan Guillou, Liza Marklund, Peter Danowsky, Monique Wadsted et al får bestämma går inte att förena med frihet. Den kommer aldrig att kunna vara en förutsättning för frihet på Internet, eftersom den är en grov inskränkning av fri- och rättigheter.

Hur man än vrider och vänder på sig har man ändan bak brukar det sägas och så är även fallet här. Hur vi än vrider och vänder på upphovsrättsfrågor kommer frihet och integritet alltid att befinna sig på motsatt sida om integritetskränkningar och inskränkningar i äganderätten. Det handlar bara om att bestämma vilka värderingar som är viktigast i samhället och som leder oss på rätt väg in i framtiden. Eventuella inkomstförluster för enskilda individer/företag väger i det sammanhanget desvärre väldigt lätt. Till och med inkomstförluster för en så strålande och framstående individ som jag själv väger lätt om den andra vågskålen är full av fascism.

Kommentera

