Slutplädering idag

mars 2, 2009 at 9:44 f m (fildelning) (, , )

Idag inleds slutpläderingen i första instans av Pirate Bay-rättegången. Det kan bli intressant att se hur åklagaren tänkt styra upp för att kunna kräva en fällande dom. Den tekniska bevisningen är ju tämligen obefintlig vad jag förstått. Kvar har vi uppretade känslor i styrelserummen runt om i världen, men det är ju ännu inte ett brott.

Kvarstår faktum:

Åklagarsidan har inte kunnat bortom rimligt tvivel knyta The Pirate Bay till de påstådda fallen av upphovsrättsbrott.

Åklagarsidan har inte heller kunnat knyta de påstådda fallen av upphovsrättsbrott till någon faktisk monetär förlust för målsägarna.

Åklagarsidan och målsägandebiträdena har inte direkt visat sig från sin bästa sida och bland annat ägnat sig åt försök till karaktärsmord som om det här vore en rättssal i en Perry Mason-filmatisering.

Personligen skulle jag ogilla åtalet, men jag är ju till viss del part i målet. Men det blir intressant att se vad som händer framöver.

Själv följer jag rättegången på live.piratpartiet.se your one stop shop for piraträttegången.

(För att få någon som helst motvikt läser jag givetvis också DN.se och SVD.se)

Kommentera

