Så här kan man också se det

mars 8, 2009 at 1:22 e m (fildelning, Kultur: Spel) (, , )

Läser på SVD.se om svenska datorspelsbranchens syn på fildelning och det som slår mig allra mest är hur mycket mer balanserade en branch som levt med kopiering bra mycket längre än musikbranchen är. På åttiotalet var säkerligen mer än 95% av alla datorspel i svenska hem piratkopior. På en 90-minuters kassett fick du in flera hundra spel och det var vanligt med annonser på stan och i olika annonsblad där folk sålde ”100 C64-spel för 200 kr” och liknande.

Ändå tillverkas det datorspel, i en allt mer växande industri. När gurun Jeff Minter grundade Llamasoft och krängde ut spel i parti och minut räckte det med en kreativ galning som gjorde allt, Stavros Fasouluas kodade alla sina banbrytande spel helt själv, förutom musik av Ron HubbardAndrew Braybrook gjorde milstolparna Paradroid och Uridium helt själv.

Idag går det nästan åt mer folk för att göra ett datorspel än för att göra en film. Creditlistingen för Grand Theft Auto IV är kilometerlång. Ändå har datorspelsbrachen, trots idog piratkopiering, råd att anställa alla dessa programmerare, ljudläggare, illustratörer och 3D-animatörer. Förra året omsatte datorspelsförsäljningen i Sverige tre miljarder kronor och tillväxten var enligt SVD 34 procent.

”Fildelningen beror på vårt välutvecklade bredbandsnät. Samma nät har gjort det möjligt för vårt företag att existera. Vi arbetar, gör pr och fick vårt genombrott över internet, så vi får ta det onda med det goda.” säger Jens Nilsson från indie-utvecklaren Frictional Games.

”Om vi lär oss att dra nytta av det kommersiellt kommer branschen att få en större publik och högre lönsamhet, säger han” säger Ben Cousins från världskända Digital Illusions.

”Majoriteten vill betala för sig och respekterar oss, medan en liten högljudd grupp pirater får oproportionerligt utrymme i media. Det är trevligare att belöna dem som köper spelet lagligt än att straffa dem som piratkopierar” säger Fredrik Wester från Paradox.

Tre sunda röster, alla från en marknad som levt med privatkopiering i stor skala bra mycket längre än skiv- och film-industrin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: