Varför fildelning behövs

mars 12, 2009 at 11:19 e m (fildelning, Kultur: Rörlig) (, , , )

Vem tänker visa BBC-dokumentären ”Living with Alzheimers” om Terry Pratchetts kamp mot Alzheimer i svensk tv?

Sexan? TV3? Femman?

Knappast troligt ens SVT.

BBC streamade dokumentären i bara 30 dagar (på grund av Copyright som vanligt).

Det fick bli en Torrent.

Kan branchen fatta att jag skiter högaktningsfullt i den senaste Brittney Spears-skivan eller filmen med Angelina Jolie. Men jag vill kunna se vad jag vill, när jag vill och utan att behöva hoppas på att någon på svensk fördummnings-TV köper in den. För jag gillar inte dokumentärer om dvärgar som har sex med stympade eller folk vars högsta mål i livet är att äta en SAAB.

Jag gillar inte ens dokumentärer om gravt missbildade som har sex med SAABar.

Men det är vad svenska folket gillar, så det är vad jag får se om jag inte tar saken i egna händer.

”Living with Alzheimers” är för övrigt plågsam att se, trots att Terry inte är särskilt långt gången i sin Alzheimer får den mina ögon att tåras. Jag har levt med hans böcker i tjugo år nu och beundrar hans skarpa och välformulerade intellekt. Det gör ont att se just den egenskapen vara hotad.

2 kommentarer

  1. Björn said,

    Torrents är många gånger enda sättet att få tag på det man vill se. Jag bor i USA och mina barn är tokiga i melodifestivalen, men den lägger SVT inte ut på nätet (kan det vara nåt med copyright?). Det fick bli en torrent. Till och med SVTs produktioner som alla som betalar licens har varit med och finansierat är inte fritt tillgängliga.

    • aberg said,

      Precis min mening, vad politiker och producenter måste inse är att den lokala världen har upphört. Din konsument kan lika gärna vara en svensk bosatt i USA som vill se svenska program som en engelsman bosatt i Sverige som vill se kinesiska TV-serier. De allra flesta av oss är dessutom beredda att betala för det, om vi bara får och priset bara är rätt.

Kommentera

