Lås inte in mig i din jävla distributionsform!

mars 22, 2009 at 9:46 e m (Datorer, fildelning, Kultur: Spel) (, , )

Fallout 3 är ett skönt lir som lämnar mersmak, så gissa om jag blev glad när jag förstod att Bethesda hade bestämt sig för att leverera en expansion, Operation Anchorage, till spelet. Glad och naiv som jag är hämtar jag min plånbok och beger mig till Bethesdas hemsida med visakortet i högsta hugg.

Jag hittar en sida med information och skärmdumpar, men ingenstans hittar jag möjligheten att köpa. Jag, som är lite långsam av mig, hittar inte ens information om hur man beter sig för att köpa.

Det visar sig att Bethesda gått i ohelig allians med Microsoft för att marknadsföra den otroligt kassa tjänsten Games for Windows Live, och det enda sättet att köpa expansionen till Fallout 3 är att köpa den via Microsofts tjänst.

Fair enough, jag kan registrera ett onlinekonto där om det är så. Det är bara det att när du handlar på Games for Windows Live så handlar du med Microsoftpoäng. Dessa kan du bara köpa i vissa bulkar, som inte på något sätt korresponderar med antalet poäng som expansionen kostar…

Gissa om jag är intresserad av att köpa Operation Anchorage nu.

Visst, Microsoft Live Points är kanske skiten för vissa. Det kan vara det mest fantastiska som hänt mänskligheten sedan Marmite Spread, men det är totalt irrelevant för mig. Jag vill inte låsas in i ett system som bygger på att jag köper poäng och sedan handlar för dem hos Microsoft. Det får gärna finnas som ett alternativ, men jag vill kunna bara gå in på en hemsida och betala med mitt kreditkort, om jag inte litar nog på Bethesda för att betala med mitt kreditkort så litar jag inte på en mellanhand heller, oavsett om mellanhanden heter Steve Ballmer.

Det är när man låser in konsumenterna i sina egna invecklade distributionsmodeller så här som man matar piraterna. Jag vill inte ha poäng som jag kan köpa skins till min XBOX 360 (eftersom jag ingen har) eller musik till min Zune (eftersom en sådan aldrig skulle komma över min tröskel). Jag vill inte ens köpa poäng som jag kan köpa andra spel och expansioner med, för jag vill bara ha Operation Anchorage. Jag skulle vilja gå så långt att jag anklagar Microsoft och Bethesda för anstiftan till upphovsrättsrättsbrott.

2 kommentarer

  1. Händelseförlopp said,

    Och för skivbolagen är det ännu värre, de fortsätter ju att producera och distribuera cd-skivor som hälften av alla musikkonsumenter inte vill ha. Och så jagar de pirater för flera miljarder dollar per år.

    • aberg said,

      Vad jag undrar är, hur kan speltillverkarna fortsätta att betala licenspengar åt något så totalt meningslöst som SecuRom? Det är vad jag kallar bränna pengar i kamp mot fildelning.
      Själv är jag ju en sån därna omodern musikkonsument som gillar att äga skivor, men givetvis måste branchen lära sig att sälja det folk vill ha till lättast möjliga åtkomst. Om det är både plastbitar och downloads så är det.

Kommentera

