Okunskapens diktatur

mars 23, 2009 at 11:39 e m (Mediakommentar)

Vad är grejen med att det plötsligt blivit hippt att inte klara av att sköta sitt jobb? Liza Marklund klarar inte längre av källkritik och faktakoll samtidigt som hon börjar hysa, för en journalist, oerhört brunäckliga åsikter om hur Internet skall hanteras. Wanja Lundby-Wedin och de andra i AMF:s styrelse ”känner inte igen” dokumenten som ger Christer Elmehagen 3o miljoner i pension, trots att de bevisligen givit godkännande till dem.

Förväntar sig dessa kretiner, som inte ens uppnår medelmåttighet, att få behålla sina jobb?

Jo tydligen, för det är inte längre ett kriterium för att sköta sitt jobb att man vet vad man håller på med. Betyder det att jag kan förklara bort mig med ”Jag vet faktiskt inte vad det här handlar om.” om kunderna ringer till min chef och säger att jag ignorerat deras behov av support i flera månader?

Jag har en gnagande misstanke att inkompetens inte premieras på min nivå dock, så jag fortsätter nog jobba, trots de lysande exempel som samhällseliten sätter för mig.

Kommentera

