Dagens ord: Publicister

mars 26, 2009 at 3:50 e m (Dagens Ord, Mediakommentar) (, , )

Jag halkade över ett blogginlägg av The Real Mymlan, ”Finns det längre några publicister” och insåg att jag länge tänkt själv på samma sak.

Jag har väl aldrig gjort steget att koppla bloggare med de ursprungliga publicisterna, men det är kanske bara min gammalmedia-skolning som talar, vad vet jag. Men jag tror definitivt att den nuvarande krisen i mediasverige beror på avsaknaden av publicister och överflödet av räknenissar och aktieägare.

Och där har faktiskt Mymlan rätt, bloggexplosionen har lett till ett demokratiserande av den publicistiska tanken. Numer kan vem som helst (har du ingen egen dator kan du använda en lånemaskin på bibliotektet till exempel) faktiskt publicera sig. Än en gång kan kampen för det fria ordet bedrivas av de med starka övertygelser och brinnande ideologier (eller bara ett groteskt överdrivet behov av att plåta sig själva i spegeln) och den här gången krävs det inte att du har ärvt en manufaktur för att hålla verksamheten igång.

Och precis som alltid har etablissemanget ett starkt intresse av att begränsa friheten. Samhället gör sitt bästa för att sätta lock på Internet och de som investerat mycket av sina pengar eller sin heder i de gamla mediestrukturerna drar vapen och fnyser åt lättviktarna i bloggvärlden.

Men frågan är om inte Rick Falkvinge, Blogge Bloggelito och The Real Mymlan alla tre har bra mycket mer gemensamt med Lars Johan Hierta än aldrig någonsin Jan Guillou?

En i sammanhanget intressant strid utkämpas för övrigt mellan DN och Aftonbladet. Johan Croneman skall förvisso ha all heder för att han fortsätter vara journalistsveriges halstarrigaste och motvallsigaste ”gubbe”, men jag tycker att han viftar bort Aftonbladets ”fattigblogg”s-koncept lite för lätt i sin iver att ta billiga poänger. Socialbidrag är en verklighet för många i dagens sverige och att faktiskt försöka närma sig dem istället för att ta det sedvanliga ovanifrånperspektivet som våra medelklassjournalister excellerar i är inte en dum idé.

Jag kan tycka att Aftonbladet borde utnyttjat socialbidragsmånaden bättre, Jessica Ritzén borde ha bokats in på fler fattigdomsreportage, och kanske ytterligare någon journalist. Det är nice med en blogg, men i en dagstidning kan inte bloggen helt ersätta det traditionella skrivandet.

Skrivet som en som själv upplevt modern svenks fattigdom vill jag också påtala att det faktiskt finns ett värde i att ”leka” fattig. Det är så jävla lätt att med en god ekonomisk trygghet och en hög inkomst sitta och komma med förnumstiga råd om hur man ska leva. ”Det är väl bara att dra in på utgifterna, du kan väl gå till arbetsintervjuerna istället för att åka spårvagn, du får väl äta barkbröd och bygga modeller av kottar och granbarr för att roa dig…”

De flesta människor som inte varit i den utsatta och psykiskt påfrestande situationen att vara fattig borde faktiskt helt enkelt låta bli att uttala sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: