Jag blir så trött

april 1, 2009 at 10:19 e m (fildelning, Mediakommentar, Politik) (, , )

Inte nog med att jag var tvungen att höra Jan Guillous grötmyndiga knarrande när jag zappade förbi vad som verkade vara en typiskt tendentiös och ointressant debatt om fildelning och IPRED på fyran. Allvarligt talat, varför intresserar sig någon för vad Jan Guillou har att säga om saken? Hans åsikter om fildelning är lika intressanta och relevant som hans åsikter om rapmusik eller senegalesisk film. Han saknar intresse och han saknar förståelse, därför bör han hållas utanför debatten då han inget har att tillföra.

Sen surfade jag runt lite och Aftonbladets näst mesta gubbe Johan Hakelius, visade var oförståndsskåpet ska stå. Tack Johan för att du bidrog med 1973 års åsikter i fildelningsfrågan. Inte ens formuleringarna var nya och fräscha utan luktade copyrightstöld från Guillou och Marklund.

Mitt råd för den som faktiskt vill bidra till debatten och förhoppningsvis hitta en lösning på antingen det upplevda eller det faktiska problemet:
Bunta inte ihop fildelarna i ”hånflinande, struttande bäbisrebell med långfingret i allas nyllen och en krystad ideologisk förklaring till allt som är bekvämt och verkar kul.” och ”Små spinkiga Joltcola-pundare”. Det finns gott om fildelare som liksom jag säger sig vara beredda att betala för en tjänst som tillhandahåller det de vill ha till acceptabla priser. Hittils har det förslaget mötts av tre argument: ”Det går inte att konkurrera med gratis”, ”Ni är tjuvar” och ”Bööööööööh!! Joltcola-pundare!!!” inget av dem är särskilt intressant att lyssna på och de två som åtminstonde verkar hjälpligt välformulerade och sammanhängande är totalt felaktiga (ett är till och med irrelevent).

De senaste sju dagarna har jag (mot bättre vetande eftersom jag verkligen inte borde bidra med pengar till en industri vars enda intresse tycks vara att utmåla mig som sin fiende och dra mig inför skranket som tjuv) köpt tre DVD-filmer (Flying Daggers, The Emperess och Ascension), En CD-skiva (Den Saakaldte ”All Hail Pessimism” och två konsertbiljetter (Satyricon). Jag har också fildelat (delat ut en dokumentär som är hart när omöjlig att få tag på på annat sätt).

Tycker ni att jag verkar som om jag vill ha saker gratis?

Tycker ni att jag verkar som om jag är rädd för att betala för mig?

Ändå envisas upphovsrättens tillskyndare att ständigt pumpa ut detta totalt felaktiga och okonstruktiva budskap, varför? Vad är det som är fel i huvudet på dessa människor? Kommer jag också att bli så när jag blir gammal och knarrig? Oförmögen att ta mig till något nytt, livrädd för förändring och endast villig att uttrycka de mest köpta åsikter man kan hitta?

När jag märker de första tecknen på vad jag väljer att kalla Hakelius-Guillous syndrom är det jag som tar livet av mig.

Alla på den här planeten är dock inte dumma: Farmor Gun förklarar både poängen med och behovet av Piratpartiet på föredömligt kort sätt. Om det är något som är förbisett i det politiska livet, då finns det en nisch för ett nytt parti. Det funkade när Miljöpartiet fick miljöfrågorna på dagordningen (och dessvärre när Ny Demokrati fick rasismen på dagordningen) och det kommer förhoppningsvis funka när Piratpartiet för integriteten och upphosvsrättsomdaningen på dagordningen.

4 kommentarer

  1. ziggezerl said,

    Guillou min ungdoms hjälte i fängelse för att ha avslöjat staten i IB affären.
    Vart har du tagit vägen– nu en förrädare!
    Aldrig mer Guillou , Guillou är död!
    ZIGGE
    f:44

    • aberg said,

      Jag är beredd att hålla med, Jan Guillou har med all önskvärd tydlighet visat att det är en moral för alla andra och en moral för Jan Guillou. Gör du inte som Jan tycker, då är du en tjyv och en rånare.
      Den Jan Guillou som satte sig upp mot felaktiga politiska beslut är död och kvar har vi en självgod pösmunk.

  2. Björn said,

    Hakelius som jag trodde var cool. Jag fick in en artikel på newsmill!: http://newsmill.se/artikel/2009/04/02/upprathallandet-av-copyrightindustrins-affarsmodell-leder-till-minskad-kommunikat (obs jag satte inte rubriken, Harvardforskare låter inte så lite pretto)

    • aberg said,

      Pretto, men mäktigt. Jag vill se Jan Guillou med hedern i behåll ge sig på att smutskasta en ”Harvardforskare” ;) (Att Pontén hyser ringa aktning för akademiker är ju väl dokumenterat)
      Bra artikel för övrigt, får ta och puffa lite för den när jag läst klart.

Kommentera

