Bara en idé…

april 10, 2009 at 10:43 f m (fildelning, Politik, Teknik) (, , )

Låt oss leka med tanken att IPRED faktiskt är en lag som värnar alla utsatta upphovsrättsinnehavare lika mycket. Om du upplever din upphovsrätt som kränkt så har du rätten att använda IPRED till dess fulla utsträckning.

Stoppa mig nu om jag har fel, men borde det inte innebära att jag kan tuta ner några toner på en MP3 och göra dessa tillgängliga för inköp här på bloggen. Sen använder jag mig av bevismaskinen och genererar ett bevis för att denna fil laddats ner från innifrån Antipiratbyråns brandvägg någonstans.

Effekten av detta, om jag förstår IPRED rätt, är att jag har rätten att begå en intrångsundersökning hos APB och beslagta alla deras hårddiskar och datorer, samt begära deras tillgångar frusna.

Sen kan jag skicka ett brev där jag begär en förlikning för att inte ta upp saken i civilrätt (även om jag förmodligen inte har något att vinna på en civilrättslig process i mitt hypotetiska fall utan istället får ta och lägga ner åtalet, då någon annan pirat kan ta upp handsken)

Om IPRED fungerar som jag har fått för mig så kan vi stänga ner APB mer eller mindre permanent.

Någon som ser ett fel i den här planen eller ska vi låta bollen rulla?

Kommentera

