En ny modell

april 24, 2009 at 7:44 e m (fildelning, Kultur: Övergripande, Mediakommentar) (, , )

Eftersom newsmills ”skicka”-knapp och min firefox inte vill leka med varandra för stunden så får jag replikera på Peter Stjernströms fråga ”Vad ska författarna leva på när e-böckerna sprids på nätet” här.

Det lustiga med den här totala skräcken för det digitala spridandet är att flera upphovsmän klarat sig fruktansvärt bra, några i många år på att sprida sina verk gratis och sen ta betalt för pappersupplagor.

Det är inte en teori, det är ett väl prövat faktum.
Phil och Kaja Foglio som ligger bakom http://www.girlgeniusonline.com/ lade ner lösnummerförsäljningen och publicerar nu gratis på nätet samt i det mer lönsamma albumformatet.
Tarol Hunt som ger ut http://www.goblinscomic.com/ gör så gratis på nätet. Han sade nyligen upp sig för att koncentrera sig helt och hållet på sin serie som han förutom att dela med sig av gratis säljer i album- och pdf-format.
Michael Terracciano sade även han upp sig från sitt jobb för att leva på sin gratis-publicerade webbserie http://www.dominic-deegan.com/ som uppenbarligen genererar tillräckligt med pengar genom PayPal-donationer och albumförsäljning.
Jerry Holkins och Mike Krahulic från http://www.penny-arcade.com/
Scott Kurtz från http://www.pvponline.com/
Ryan Sohmer och Lar Desouza från http://www.leasticoulddo.com/ och http://www.lfgcomic.com/
Listan kan göras lång.
Likaså listan över kreatörer som väljer att ge ut sitt material gratis trots att de inte får på långa vägar så mycket betalt för det att de kan leva på sin konst men väljer att ha ett brödjobb för att finansiera sitt skapande, i hoppet om att nå en tillräckligt stor läsarkrets för att kunna sluta med brödjobbet är väl rimligt att anta.

Det är ett annorlunda system än det vi har idag, det måste man ju erkänna. Men det fungerar och borde kunna användas som modell när vi bygger framtidens kultursfär.

I slutändan handlar det om att anpassa sig eller försvinna, de som likt Unni Drougge omfamnar de nya möjligheterna har en större chans att forma dem till sitt eget gillande än de som försöker ställa sig ivägen för den flodvåg som den existerande tekniken redan fört med sig.

Som jag ser det är den stora risken att kreatörer inte klarar av att anamma det nya tankesättet och de nya ekonomiska modellerna och därför inte sprider dessa till sina läsare. Om inte tillräckligt många hakar på Drouggemodellen kommer denna att tyna bort och ersättas av just det vilda kaos som Stjernström är så rädd för. En fildelande värld där ingen förstår att investera i fortsatt skapande.

1 kommentar

  1. Upphovsrätten och den nya tiden « Harald Åberg said,

    […] Vi kan också titta på hur ekonomin fungerar för webbserier, något jag vid flera tillfällen nämnt, där många skapare numera försörjer sig på bidrag, merchandising och försäljning av fysiska […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: