Tekniken skapar frågor

april 28, 2009 at 2:47 e m (fildelning)

Jag satt och tänkte lite på husrannsakan medan jag läste i Anders Mildners blogg och kom att fundera på en sak.

Jag fildelar, mitt IP-nummer står bakom en rejäl seedning av något rejält upphovsrättskyddat som Scientologbibeln eller Marilyn Monroes framförande av Happy Birthday. APB upptäcker detta och lägger in hos tingsrätten om en intrångsundersökning hos mig.

Problemet är att servern inte står hos mig, den står i ett låst skåp hos min granne och streamar trådlöst allt det jag vill titta på direkt till min TV. Faktum är att servern inte har någon som helst fysisk koppling till mig utan bara pratar med min Cisco-AP som står på min sida skiljeväggen.

Vad gör APB då? Vem är nu ansvarig för fildelningen? Grannen tillhandahåller bara ström och några kubikdecimeter luft.

Och hur har de tänkt bevisa den utan att ha beslagtagit hårddisken? Medan de försöker lista ut vilken granne min server står hos och fixa intrångsundersökningstillstånd hos honom kan jag lungt montera ut hårddisken och ta med den till jobbet, någon kompis eller mitt bankfack i Zürich.

Tekniken sprang ifrån IPRED långt innan lagen ens var en glimt i Peter Danowskys ögonvrå.

Kommentera

