Dagens husmorstips

april 29, 2009 at 2:15 e m (kul, Teknik) (, , , )

För den som tycker att det ordinära windowsskrivbordet är lite för begränsande och som föredrar kreativt kaos i sin digitala vardag rekommenderar jag varmt Bumptop, ett alternativt skrivbord med en mängd fiffiga funktioner som att kunna sätta storlek på sina skrivbordsfiler och ikoner utifrån hur viktiga man tycker de är. Du kan också sortera allt du har på din desktop (och är du som de flesta är det rätt mycket) i högar som du kan bläddra i på olika finurliga sätt.

Dessutom har du fyra väggar som du kan sätta upp programgenvägar och post-it-lappar på. Helt enkelt mycket trevligt.

Är du nyfiken på hur det känns att ha en roaming profile, eller bara jobbar ofta vid olika datorer som inte är dina så är G.ho.st ett trevligt alternativ. Det är lite väl mycket alfa/beta status på många av applikationerna och jag saknar ett VPN för att kunna använda g.ho.st utan att begränsas av lokala brandväggsregler där jag råkar befinna mig. Men som grundkoncept är det trevligt, och att få Fem GB näthårddisk samt ytterligare fem GB maillåda gratis är inte att spotta på. (även om jag håller med den IT-tekniker jag pratade med som önskade kunna hosta lösningen själv, ”man vill ju kunna använda den för jobbgrejer och då är det inte så lämpligt med en hostad tjänst från okänt företag”)

Kommentera

