Det går inte att konkurrera med gratis…

maj 5, 2009 at 7:02 f m (fildelning, Mediakommentar, Ondska) (, , )

… särskilt inte om man totalt vägrar att lägga ut saker till försäljning och kallar potentiella kunder ”skitungar”.

Det är… minst sagt anmärkningsvärt att bete sig som Warner Musics Terje Pedersen måste jag säga. Okej, det kanske finns ett jättebra skäl till att Warner regionaliserar sin musik, kanske kommer den onda rymdkejsaren Ubo och utplånar mänskligheten ifall vi globaliserar musikutbudet och Warner Musics kompromisslöshet är det enda som står mellan oss och avgrunden, vad vet jag?

Men allvarligt talat, om man nu har ett bra skäl så får man väl som kund förvänta sig att det framförs som förklaring när man klagar på en brist på service. Att bli kallad skitunge och uppmanad att stjäla den skiva man ville köpa är … inte helt konstruktivt. Men konsekvenserna av detta, för Terje Pedersen, är förmodligen obefintliga. Istället för att få en utskällning för att ha framstått som ett redigt rövhål får han säker ryggdunkningar i personalmatsalen på Warner Norge och grattismail från USA. ”Bra Terje, att du satte åt den där gnälliga skitungen!”

Själv letar jag i Warnerkatalogen efter band som jag inte längre kan köpa eftersom jag inte vill spendera mina pengar på folk som inte vill ha dem.

Edit:

Jag kommer att sakna följande band:
Tori Amos
Anthrax
Black Sabbath
Alice Cooper
The Cure
Deep Purple
Dio
In Flames
Mastodon
Megadeth
(Jag kommer inte sakna Metallica mer än jag gjort sen de pajade ihop totalt på nittiotalet)
Ministry
Opeth
Slipknot
Soulfly
System of a Down
Testament
Twisted Sister

Men jag kan inte köpa skivor utgivna av dessa band så länge Terje har jobbet kvar.

1 kommentar

  1. Mitt inlägg i fildelningsdebatten : A fair judgement said,

    […] när jag till frukosten läste några av de uppdaterade bloggarna i Google Reader så fann jag detta (och senare även detta). Det räcker inte att man som fildelare blir kallad tjuv eller hycklare, […]

Kommentera

