Dags för lite välvilja

maj 9, 2009 at 3:33 e m (fildelning, Kultur: Övergripande) (, , )

Åsa Jinder har varit på tapeten, ni mins kanske bråket om hennes tämligen ”onyanserade” inlägg i fildelningsfrågan.

Plötsligt svänger hon om och gör vad rätt många med mig anser vara kanske ett av de bästa och mest nyanserade inläggen i frågan. Låt mig citera den lysande sammanfattning hon gör i kommentarsfältet:

Jag tycker bara att det inte är så enkelt. Vi måste förhålla oss till den tid vi lever i. Vi är i en brytningstid,IT samhället är i våldsam utveckling och saker måste omdefinieras. Många kommer att bli skrämda, arga och rädda men just därför är det viktigt med dialog. Jag är naturligtvis rädd om upphovsrätten, men jag inser också att den kanske inte är helt helig utan möjligen kan modifieras något.

Vi måste ha en dialog, vi måste omdefiniera och vi måste modifiera. Tillsammans, kreatörer och konsumenter, kan vi hitta en fungerande modell. Tråkigt nog kommer en del att måsta offras, men å andra sidan är de mest troliga (och mångtaliga) offren inte kreatörer utan räknenissar, advokater och management, varelser som likt gråsuggan alltid kan hitta en annan platt sten att ligga och frodas under.

Jag välkomnar en öppen och tolerant debatt om upphovsrätten och den ekonomiska modellen, jag förstår om Åsa Jinder inte vill stå värd för den men jag hoppas att hon är både villig att delta och bemöts med den respekt hon förtjänar om hon väl väljer att ta del. Om fler artister och kreatörer var villiga att gå ut och delta i debatten istället för att sälla sig till hardliners som Jan Guillou och Benny Andersson skulle vi kanske kunna lösa det här och gå vidare.

Heja Åsa.

Kommentera

